vv Alphia – VVZwammerdam 2-2 (1-2)

Het vlaggenschip heeft zich geplaatst voor de volgende ronde (2e) van de KNVB-beker. Na drie wedstrijden (tegen Gouda, Siveo’60 en Alphia) zeven punten. En dat is gewoon lekker. Op de tribune, met tientallen Dammenaren, gingen we er in dit geval letterlijk goed voor zitten; de derby tegen Alphia. Na tien minuten was het al 0-2 en het leek een soort Feyenoord tegen Manchester City te worden. De oranje-hemden werden helemaal overlopen tijdens dat eerste kwartier en Damme liet zien waar ze goed in is: via snelle buitenspelers in vlot tempo omschakelen, een middenveld wat prima druk zet en backs die opkomen alsof ze vleugelspelers zijn. Toch gingen die talrijke toeschouwers met een K-gevoel terug naar Zwammerdam. Het werd een Kater van jewelste, alsof we verloren en ons niet geplaatst hadden voor die 2e ronde.

Emiel Samson met een weergaloze redding

Een kater werd het ook voor Alphia, .. hun gloednieuwe kunstgrasveld absorbeerde de vele regen van vrijdagnacht zo beroerd dat het veld werd afgekeurd. Met in de loop van de ochtend een geslaagde herkeuring. Prima, maar alle festiviteiten rondom de opening waren ondertussen al afgelast. We konden in ieder geval nog wel even de hand schudden van wethouder Michel Du Chatinier, die zo sportief was toch even langs te komen. Als ervaringsdeskundigen wisten we wat er aan de hand was. Op gloednieuw rubbergranulaat zit een vetlaagje wat er eerst moet ‘afweken’, .. we hadden twee jaar geleden precies hetzelfde euvel. We herkenden het gevoel van lichte paniek: de afwatering deugt niet! Geen zorgen, … komt goed.

Wat moeten we over de rest van de wedstrijd zeggen? Van onze kant vooral hotse-knots-begonia-voetbal (Bert Jacobs), waarbij we Alphia in het zadel hielpen door achteruit te voetballen en verkeerd in te passen en in het laatste kwartier van beide kanten de variant ‘boerenkool-voetbal’.

Het hoogtepunt, naast dat overweldigende eerste kwartier, was een directe vrije trap van Alphia die onze keeper Emiel Samson perfect uit de kruising tikte, een luid applaus van alle aanwezige toeschouwers. In rust werd de voorzitter van VVZwammerdam geïnterviewd door Teun Klos van Studio Alphen met de vraag: Wat verwacht je van dit komende seizoen? ‘Dat we na schitterende hoogtepunten binnen dezelfde wedstrijd niet meer zover wegzakken’. Hij zei het echt!

Volgende week de seizoenstart thuis tegen DSVP om 14.30 uur. Met rouwbanden en een minuut stilte voor Siem van Zwieten, … niet zomaar, maar omdat we hem missen. We hopen dat jullie daar allemaal bij zijn!