Lugdunum-VVZwammerdam 2-2

Op het sportpark de Kikkerpolder legde VVZwammerdam een spelletje neer dat bij elkaar opgeteld een half uur lang van zeer hoog niveau was. In dat tijdsbestek werden 10 doelrijpe kansen geschapen waarvan er 2 werden benut. VVZwammerdam gaat met de week beter voetballen en de supporters hebben dat in de gaten. Eigenlijk zou de spelersgroep, net als het publiek eens toeschouwer moeten zijn van het eigen optreden. Genieten en leren. Zijn we toe aan een videoanalyse?
Mitchel Henkes in de opbouw
                                            Mitchell Henkes in de opbouw

Met het 2-2 eindresultaat zal Lugdunum zich het meest tevreden hebben gevoeld. Na de 7-1 vorige week tegen LSVV traden de bewoners van de Kikkerpolder met een dosis zelfvertrouwen de wei in. Dat was niet voldoende om VVZwammerdam veel tegenspel te bieden in de aanvangsfase. In de eerste 25 minuten schiepen de Dammenaren zich 5 kansen waarvan er 1 werd benut: Mitchell Henkes haalde tussen de bedrijven in de 18e minuut een kunststukje uit dat in het nog op te richten VVZwammerdammuseum niet zou misstaan: 0-1. Mitchell had daarvoor al 2 kansen om zeep geholpen en Toine Kremer trof de kruising uit een prima aanvallende actie. Deze uitstekende opening van de wedstrijd had beloond kunnen worden als Sander Schmand vrij voor de keeper de 0-2 had gescoord. Helaas, nog steeds 0-1. Toine Kremer en Mitchell Henkes misten voor rust nog eens 2 kansen, waardoor de teller op 1 doelpunt uit 7 kansen bleef staan. Tussendoor had Lugdunum uit 2 kansen 1 (kopbal-)doelpunt gemaakt in de 35e minuut.
De tweede helft was de wedstrijd meer in evenwicht. De eerste kans was voor Lugdunum, maar de bal ging over het doel. Fabian Wattimena, in het veld gekomen voor Maarten van Riessen, kopte rakelings over in de 65e minuut. In de 77e minuut was er weer een Zwammerdams hoogstandje te bewonderen. Sander Schmand bediende Toine Kremer met een fraaie pass op maat. Toine nam de bal in een keer op de pantoffel en de bal verdween met een fraaie boog over de keeper: 1-2. Moeilijke kansen werden dus benut, eenvoudige werden gemist. Zo werden zowel in de eerste als in de tweede helft vrije trappen in de traditie van de afgelopen 3 jaar steevast over het doel gemikt, niet door de minste spelers overigens. Puntje: wie gaat er na 3 jaar mislukkingen op dit gebied eens oefenen op dit onderdeel?

Het slot van de wedstrijd schiep Lugdunum zich een optisch overwicht door tegelijkertijd 1 tegen 1 te gaan spelen en de lange haal te hanteren. Een wanhoopspoging die ook nog resultaat had: de 2-2, eigenlijk uit het niets, in de 82e minuut. Het slotakkoord was voor VVZwammerdam dat door de linies heen kon snijden en via Toine Kremer (op de keeper in de 85e minuut) maar net de volle winst miste.

VVZwammerdam is nog ongeslagen in de competetitie en dat staat alvast. Dat het team tot veel in staat mag worden geacht heeft het zelf al laten zien. Volgende week het altijd lastige Koudekerk dat op bezoek komt in Damme. Dat zijn altijd leuke wedstrijden en zeker gezien de huidige stand op de ranglijst. Ging het vorig seizoen om een plaats boven de degradatiestreep, nu  gaat het om de plaats in de subtop.

Damme goalie Wouter van Valen in actie
                                      Damme keeper Wouter van Valen in actie

Thijs Kwakkenbos in duel

Mitchell Henkes scoort hier de 0-1 voor Damme