Motto: één team, één taak

Bryan vd Nieuwendijk Jordi de Groot Lars Kremer Ole Jansze
Jaimy Groenen Kees Rijneveld Martijn Vink Ruben de Bruin
Verzorger: Pim van Riessen

Groeneweg – VVZwammerdam 1-1

Wat een ongelooflijke wedstrijd met als hoogtepunt de redding van doelman Maico de Chatinier vlak voor tijd, daarover straks meer. Vanmiddag waren we te gast bij Voetbalvereniging Groeneweg. De kampioen afgelopen seizoen van de 4e klasse B zaterdag. Maar in het seizoen 2018/2019 nog zondag 1ste klasser met o.a. CVV Zwervers (Capelle), DHC, Velo en … Olympia Gouda. Een club met een ledenstop (momenteel 700 leden), … ze kunnen geen nieuwe leden meer kwijt. Een nieuwe woonwijk is daarvan de oorzaak. We nemen het voor kennisgeving aan. En ze gaan naar een nieuw sportpark met 4 of 5 velden. We knipperen niet met de ogen.

Maico steekt triomfantelijk de arm omhoog na zijn fabelachtige katachtige redding twee minuten voor einde wedstrijd.

De wedstrijd begon net na 14:30 uur; een kwartiertje was het wederzijds aftasten. Duidelijk was al dat Damme mooie combinaties op de kunstgrasmat wist te leggen, waarbij Koen, Mitchell en Justin regelmatige fluwelen acties lieten zien. Groeneweg werd steeds vaker teruggeduwd op de eigen helft. En binnen het half uur (27ste minuut) was het dan ook terecht 0-1 door een mooie goal van spits Jordi de Groot. Daarna namen de groenhemden wat gas terug, … maar door de counters via het duo Bons & Bons bleef de 0-2 in de lucht hangen. In de 40ste minuut een onfortuinlijk moment; rechtsback Koen Woudenberg verandert een schot van richting en de bal ploft onhoudbaar voor doelman Maico du Chatinier in het net (1-1). Vervolgens een stortbui waarbij Groeneweg nog eens via de paal de bal naast schiet.
Na rust gingen de talrijke supporters er nog maar eens even goed voor staan. Vlak na rust kreeg aanvoerder Lars Kremer gelijk een kans, maar het schot werd verwerkt tot corner. Groeneweg kon in toenemende mate het best gekarakteriseerd worden als een slimme counterploeg en in de 54ste minuut kwam er zo’n gevaarlijk counter, er werd gescoord, maar het bleek buitenspel. Maar gelijk daarna liep Ruben de Bruin tegen zijn 2e gele kaart aan, Lars Kremer kreeg ook geel en Mark Veerman een paar minuten ook tegen zijn 2e geel. Het zag ons letterlijk en figuurlijk ‘geel en groen voor de ogen’ (c.q. het ging ons duizelen en draaien). Nog een half uur te spelen met 9 tegen 11 spelers.
Trainer Erwin van der Zee wisselde spits Jordi de Groot voor middenvelder Derek Boot. En in toenemende mate werden we teruggedrukt op eigen helft. Wat duurt een half uur dan lang. Vervolgens werd ook Justin Bons gewisseld voor Vince Angenent voor de laatste 25 minuten. En merkwaardig genoeg werden we daardoor een slimme counterploeg (de rollen draaiden om) waarbij Groeneweg nog op zijn tellen moest passen en hun doelman een paar keer handelend moest optreden. En om 16:28 uur verrichten Maico zijn heldendaad een hard schot van de spits op twee meter afstand pakte hij klemvast met een katachtig duik. Meer beeldspraak hebben we even niet voor handen. En om 16:30 uur blies de scheids af.
We kunnen in ieder geval vaststellen dat we een goed combinerende ploeg hebben, die zich letterlijk niet makkelijk uit het veld laat slaan. En dat voetbal ‘an sich’ een meer dan fascinerend spelletje is. Volgende week gaan we het weer doen: thuis aan de Spoorlaan tegen ASC.

Uitslagen 28-09-24