SV Gouda – VVZwammerdam 1-0

Na de winst en het goede spel vorige week tegen FC Perkouw ging Damme zaterdagmiddag vol goede moed naar de bovenste ploeg uit het rechterrijtje: SV Gouda. Een leuke en gezellige dorpsclub binnen een grote stad. De eerste 20 minuten waren inderdaad weer prima en de roodhemden konden niet anders dan verdedigen. Maar een probleem wat we al wat weken meezeulen is dat we domweg niet scoren en als je niet scoort kun je niet winnen (de 1ste voetbalwet).

Na twee minuten stond aanvoerder Koen Woudenberg al alleen voor de doelman van Gouda, maar hij schoot tegen hem op. Na een halfuur kwam pas het eerste signaal van Gouda, … bij een uitval miste Gouda nog voor open goal en vijf minuten daarna viel het enige doelpunt van de wedstrijd. Damme produceerde best veel goede en mooie aanvallen, maar de trekker overhalen was er niet bij. Dus 1-0 achter met de rust.

Uw verslaggever vertrok in de rust naar Boskoop omdat het 3e elftal daar kampioen kon worden door van nummer 2 Floreant te winnen. Dat lukte dankzij een uitstekende 3-4 overwinning onder het oog van een kleine honderd toeschouwers. Daar in de loop van de dag meer berichten over. Met gerust hart kun je overigens  Gouda verlaten als verslagggever. SV Gouda maakt in de regel zelf uitstekende verslagen en dat lenen we maar even hieronder (integraal en cursief). Het mooie is dat je de verbazing over Damme in het verslag kunt lezen, niet eens tussen de regels door (een uitstekende spiegel om in te kijken).

Zwammerdam de bal, Gouda de echte kansen en de 3 punten. Zo kan kort de wedstrijd van Gouda tegen de sterke nummer 2 en winnaar van de 1e periode omschreven worden. Gouda begon met het team dat in de vorige wedstrijd in de tweede helft WDS overklast had. Had Gouda in de eerste helft van de uitwedstrijd (in Zwammerdam) de overhand gehad, Zwammerdam pakte het nu anders aan en starte zelf sterk met corner op corner. Pas na 10 minuten kwam Gouda voor het eerst over de middellijn, maar Kjeld Both werd afgevlagd. Gouda speelde zoals vaker tegen de sterkste ploegen met 5 man achter en loerde op de counter. Intussen werd Zwammerdam uit al die corners met veel inspanningen van het gehele team en keeper Dealey Snoek op de nul gehouden. In de 29e minuut eindelijk de eerste kans voor Gouda. De opgerukte Erwin van der Wal zette vanaf links laag en hard voor en Kjeld Both had bij de tweede paal de bal voor het inschieten. Kennelijk stuiterde de bal iets teveel en schampte via Kjeld tegen de paal. Vijf minuten later was het wel raak. Kjeld en Hoessein Ouahabi werden door het centrum weggestuurd en zij doken alleen op voor de foutloze invaller keeper. Kjeld liet de eer aan Hoessein, die de bal in de linker benedenhoek binnenschoot, 1-0. Het bleef tot aan de rust 1-0 voor Gouda, met in totaal wel een corner of 15 voor Zwammerdam, maar met nauwelijks grote kansen.
In de 64e minuut gaf Daan een stekballetje op Mo, die alleen voor de keeper opdook. Zijn schot was echter niet hard en hoog genoeg waardoor de keeper kon redden. In de 69e minuut werd Kjeld weer door een passje van Daan weggestuurd vanaf rechts en Kjeld schoot hard in, maar de richting was onvoldoende en zo kon de keeper toch weer redden. Beide trainers wisselden diverse spelers. De trainer van Zwammerdam haalde verdedigers er uit voor aanvallers en Tim de Haan wisselde spelers meer voor dezelfde posities. Het speelbeeld bleef ongewijzigd, Zwammerdam bleef breed combineren, met af en toe een solo over de vleugels en Gouda hield het dicht met een rood-witte muur en kwam er snel uit zodra de bal bemachtigd was. Zo hield Gouda stand en waren veel spelers van beide ploegen uitgeput aan de finish gekomen toen eindelijk het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Wijnands geklonken had. Na een sportieve wedstrijd, waarin de referee onnodig veel gele kaarten uitdeelde, consolideerde Gouda de 8e positie als aanvoerder van het rechterrijtje. En dat was nodig ook, want Cabauw won weer en wel met maar liefst met 6-0 van SPV ’81 en blijft zo op de eerste nacompetitieplek staan met 6 punten minder dan Gouda en nog drie wedstrijden te spelen. GSV, de volgende tegenstander van Gouda in Oosterwei op 13 mei speelde verrassend met 1-1 gelijk bij FC Perkouw, maar zal toch gaan degraderen. WDS en Stolwijk verloren weer en zullen wel uit gaan maken welk team nog nacompetitie mag gaan spelen. Door de nederlaag van Zwammerdam en de eigen overwinning op Be Fair (4-1) werd SCH ’44 de verdiende kampioen. Gefeliciteerd!

Mooi verslag, toch? Dank Gouda, de auteur staat er niet bij. Op de site van Gouda ook mooie foto’s van de wedstrijd (klik hier) vanachter de goal van onze doelman Jaimy Groenen. Als relatieve buitenstander hebben je het makkelijk als je naar de statistieken kijkt: we hebben na kampioen SCH’44 nog steeds de minste goals tegen ondanks de meest aanvallende verdedigers van 4B. Maar waar we in de eerste periode gemiddeld 3 doelpunten per wedstrijd haalden, komen we in periode 2 en 3 nauwelijks aan een gemiddelde van 1 goal per wedstrijd (ondanks de aanvallende verdedigers). De meeste ploegen spelen tegen ons op de counter. Gouda zelfs met vijf verdedigers: probeer eens 5 aanvallers, 3 middenvelders en 2 snelle verdedigers tegen die counterploegen uit het rechterrijtje en een doelman in de rol van Jan Jongbloed. Tegen Stolwijk kunnen we ermee beginnen.

NB (Wikipedia): Jongbloed stond bekend om zijn gedurfde speelstijl. Zo keepte hij tijdens de WK-finale van 1974 met blote handen, “want anders kun je de bal niet voelen” aldus Jongbloed. Hij was een zogeheten ‘meevoetballende’ doelman, die regelmatig buiten het eigen strafschopgebied kwam. Hij brak als international een keepersrecord: 683 minuten zonder tegendoelpunt. Ook is hij nog steeds recordhouder voor wat betreft het aantal gespeelde wedstrijden in het betaalde voetbal (717).