Cabauw – VVZwammerdam 2-1

Zo’n uitslag in en bij Cabauw maakt in ieder geval helder dat de spanning in klasse 4B onderin het rechterrijtje zit. Cabauw, toch een serieuze degradatiekandidaat op plaats 11 heeft inmiddels vijf wedstrijden achterin niet meer verloren. SPV’81 op plaats 12 won van VEP (4e). De vraag is vooral kunnen we de 2e plek achter SCH vasthouden? Dat kan de ploeg komende week ‘uitknokken’ thuis tegen FC Perkouw (3e).

Door de weersomstandigheden leek de wedstrijd erg veel op de uitwedstrijd bij SPV’81 drie weken geleden. Een enorme polderwind die het combinatiespel niet echt bevorderde. De opstelling van Damme had een kleine verrassing in petto. Linksback Reijer Peters stond als linkshalf geposteerd en linkshalf Nick van den Berg als linksback met de bijpassende rugnummers. De eerste helft hadden we de wind in de rug en tijdens de tweede helft mochten we tegen de wind in voetballen. Op zich, dat wisten we van SPV’81 (0-3), is de ploeg met de meeste technische bagage in het voordeel als het erg hard waait.

De omzetting van Nick-Reijer betaalde zich al in de 12e minuut uit: van dichtbij kwam de bal voor de voeten van de ‘nieuwe’ nummer 8 en die joeg hem in de touwen. Maar in de 21ste minuut counterde Cabauw zich al naar de 1-1 en daarna liepen we min of meer op 1 minuut na, later meer daarover, achter de feiten aan. Cabauw wist zich het beste aan die lastige omstandigheden aan te passen en we hadden weer een wedstrijd, zoals vorige week tegen SCH’44 die zich vooral op het middenveld afspeelde. De beide doelmannen hadden het niet zo druk en als ze het wat te doen kregen loste ze het soeverein op.

Na rust werd de situatie er voor de Groenen in het zwarte uit-tenue er niet beter op. Nog sterker, .. we kwamen tegen deze degradatiekandidaat er niet meer aan te pas. Dat zijn we dit kalenderjaar al wel een beetje gewend, maar meestal weten we dan toch nog  -met een sterk collectief – al eens eerder hier genoemd ‘met een Rotterdamse mentaliteit’ toch nog langs zij te komen. Maar ook op dat punt werden we volledig afgetroefd door Cabauw en dat was nieuw dit seizoen. Niet goed voetballen werd steeds gecompenseerd met een tomeloze werklust met vaak toch nog treffers in de laatste 20 minuten plus de blessuretijd. Maar ook dat zat er afgelopen zaterdag niet in. Na een kwartier in de 2e helft maakt Cabauw de terechte 2-1 die al steeds in de lucht hing. Rond de 80ste minuut hadden we het tij kunnen en moeten keren: Jim miste voor open goal (een soort Jozefzoontje) en pal daarna knalde Ole – alleen voor de doelman – de bal in de ballenvanger.

Een teleurstellende 2-1 dus, meerdere geblesseerde spelers en de duidelijkheid dat SCH ondertussen geen fouten maakt. Nog vijf wedstrijden om ons voor te bereiden op de nacompetitie. We hebben het hier al eerder geschreven: maak het de trainer moeilijk door op donderdag wel te komen trainen. #Focus!!!

Het stond al op Instagram. Er is maar één belangrijke wedstrijd: de volgende. Toevallig tegen de directe concurrent om de 2e plek. FC Perkouw heten we komende zaterdag welkom aan de Spoorlaan. De foto’s zijn vandaag wat later dan gebruikelijk.