VVZwammerdam – SCH’44 0-1

Tegen alle verwachtingen in was er maar één wedstrijd vandaag op ons sportpark aan de Spoorlaan. De wedstrijden van het 2e en de JO23 waren uitgesteld omdat de tegenstanders geen spelers genoeg op de been konden krijgen. Gelukkig hadden we ook de topper tegen SCH’44 uit Harmelen. En dat betekende toch nog volop gezelligheid en drukte voor, tijdens en na de wedstrijd in de kantine.

Soms kan je er gewoon als keeper geen “bal” aandoen

Anders dan anders werd er de eerste helft bewust minder druk op de tegenstander gezet – inzakken dus – met de hoop dat Damme voorin met de snelle spitsen juist wat meer de ruimte zou krijgen voor een counter. Dat lukte ook in de 13e minuut toen spits Jordi de Groot een unieke kans kreeg de 1-0 te maken in zo’n flitsaanval, maar helaas op een lege goal van een kennelijk (te) grote afstand naast schoot. In de 35ste minuut werd een schotje van SCH’44 van richting veranderd waardoor doelman Maico du Chatinier er net niet meer bij kon (0-1). En dat leek ook niet helemaal onredelijk gegeven het optische veldoverwicht. Het waaide niet, was ook niet extreem koud, maar ondertussen was het behoorlijk gaan regenen waardoor veel toeschouwers een goed en droog heenkomen zochten in de kantine.

Na rust werd er duidelijk meer druk gezet door Zwammerdam om de tegenstander op de eigen helft te houden. Ook dat lukte maar ten dele. De wedstrijd zowel in de eerste als in de tweede helft speelde zich voor 80% af rond de middellijn. In de beide strafschopgebieden gebeurde er betrekkelijk weinig om over naar huis te twitteren. Nu zag je wel dat SCH wat meer op de counter loerde, maar meer dan één kans leverde dat ook niet op. Zoals gebruikelijk werd de druk in laatste kwartier door Damme verder opgevoerd en vielen ook bij SCH’44 de eerste krampgevallen. Justin Bons was nog dicht bij de gelijkmaker in blessuretijd. Maar helaas.

Zwammerdam verloor niet alleen, maar een aantal spelers liep ook blessures op. Een week rust dankzij de Pasen komt derhalve wel goed uit. Perkouw verloor van en bij Linschoten en Damme staat nu op 5 punten van koploper SCH’44 en Perkouw staat 3e op 4 punten van VVZ. Nog zes wedstrijden te gaan. De eerlijkheid gebiedt te stellen dat de hoofdprijzen lijken te zijn verdeeld, tenzij SCH’44 alsnog de weg kwijtraakt de komende weken. Volgende week dus even niks en daarna (15 april) uit naar Cabauw in Lopik (35 km rijden naar het warme zuiden).

Klik hier naar de interviews door Studio Alphen verslaggever Cees van Leeuwen met de beide trainers na afloop van de wedstrijd