VVZwammerdam – Cabauw 6-1

De beslissende 8ste wedstrijd voor de 1ste periodetitel werd overtuigend gewonnen met 6-1 door Damme. Het was nog om drie andere reden een bijzondere wedstrijd. Voor het eerst was het keurkorps compleet (17 spelers), voor het eerst speelde er het maximumaantal van 16 spelers in één wedstrijd en tenslotte stonden de mannen voor het eerst dit seizoen met 0-1 achter en werd de veerkracht van de ploeg extra getest. Tot dusver waren wij steeds de eerste ploeg die scoorde. Vorig seizoen wonnen we overigens ook de eerste periode met een punt meer. Aan de andere kant zijn we nu nog steeds ongeslagen met 6 overwinningen en 2 gelijke spelen.

VVZwammerdam 1 pakt de 1e periodetitel

Zwammerdam begon furieus aan de wedstrijd. Binnen 39 seconden had spits Jordi de Groot al de 1-0 kunnen binnenschieten, maar de doelman van Cabauw was zeer een hinderlijke sta in de weg en bleef dat de hele wedstrijd, anders was deze ontmoeting ongetwijfeld in dubbele cijfers geëindigd. We kunnen maar zo 20 foto’s laten zien (straks op Facebook) waar hij de bal weg ranselde. Respect daarvoor.

Het aantal hoekschoppen regen zich aanéén en na kwartier knalde we drie keer achterelkaar op de goal waarbij tot drie keer toe de bal van de doellijn werd gehaald door de doelman van de roodhemden. En dan gebeurt toch weer het onverwachte en kennelijk het onvermijdelijke: de ploeg kwam in de 22ste minuut met 0-1 achter. Zoals dat heet: de tegenstander slaapt nooit. Net als tegen inmiddels hekkensluiter SPV, twee weken geleden, leek het wederom een moeilijke middag te gaan worden. Maar dat viel reuze mee zagen de toeschouwers. Het was overigens minder druk dan verwacht: met 2 graden en zonder de beloofde zon bleef het erg koud en … een paar honderd meter verderop in het dorp kwam Sinterklaas aan. Ook belangrijk en zelfs de pupil van de week was daar aanwezig. Gelijk heeft hij.

Maar na krap een half uur maakte de Ruben de Bruin de 1-1 (28ste minuut, assist Martijn Vink), in de 37ste minuut scoorde Justin Bons uit scrimmage voor de goal de 2-1 (na doorduwen door de ijverige Jordi de Groot) en vlak voor rust schoot centrale verdediger Jeroen van Dorp met een schot van buiten het strafschopgebied ons op een veilige afstand. Dan ga je als spelers, begeleiding en toeschouwers toch met een ander gemoed aan de thee en duik je met plezier even het warme clubhuis in.

Na rust aanvankelijk dezelfde ploeg in het veld. Maar Lars Kremer (El Capitano) kwam al in de 54ste minuut binnen de lijnen voor Morris van Vliet die met een liesblessure uitviel. En na krap een uur spelen (59ste minuut) lobde Justin Bons de bal grandioos over de doelman van Cabauw, die dit keer kansloos was. Met 4-1 was het pleit beslecht.

Het laatste half uur werd mede dankzij de inzet van de andere invallers (Chris Moors, Rick Vogels, Gerard van Asselt en Nick van den Berg) een vorm van galleryplay, waarbij de ploeg bleef steken op 6-1 (via wederom een prachtige combinatie die Koen Woudenberg afrondde precies een kwartier voor tijd en een heerlijke kopbal van Lars Kremer in de verre hoek – 82ste minuut na een strakke corner van Rick Vogels). In de laatste vijf minuten hadden we nog kunnen uitlopen naar 8-1. Daar maalde verder niemand om, behalve de trainers (en terecht). Verder een uitstekende scheidsrechter, de ‘heer’ M. Hoek, van 19 jaar oud. Onderdeel van een opleidingsplan van de KNVB om jonge scheidsrechters op te leiden en te begeleiden. Die zien we over paar jaar op TV.

We hebben nog drie wedstrijden te gaan voor de Kerst (Perkouw uit, sv Gouda thuis en Rohda’76 uit). Samen met de supporters werd de 1e periodetitel gevierd in de kantine en hebben daarbij genoten van een gezamenlijk Chinees/Indisch buffet. #meerdanvoetbal