sv Donk – VVZwammerdam 0-7

Dinsdagavond (13/1) speelde ons 1ste het eerste potje na de winterstop om weer een beetje op stoom te komen. Tegenstander was 3e klasser DONK opgericht in 1920. Een zondagvereniging uit Gouda met ruim 700 leden. Zijn zes jaar geleden verhuisd naar de polder en daar ligt een prachtige accomodatie (denk aan BSC ’68 of Be Fair) met drie kunstgrasvelden. De contributie is dan ook 240 euro voor een senior en voor een pupil 165 euro (bij ons 58 euro). Maar dan heb je ook wat.

Als je met 0-7 wint (hoe lang is dat geleden?) dan weet je nooit precies waar het aan ligt: was DONK zo zwak of was VVZwammerdam zo sterk? DONK staat in de top van de 3e klasse (o.a. bij koploper RVC’33, ESTO en Alphen). Ongetwijfeld van allebei wat. In de eerste helft hadden we strak wind mee en dat leidde tot een 0-2 ruststand door goals van Yassine el Mariami en Maarten van Riessen. Goed veldspel en nog een paar fraaie kansen die de keeper van DONK prima pareerde.

Na rust kwam Damme helemaal los, met soms oogstrelend voetbal (tiki taka) werden spelers als bij zaalvoetbal vrij voor de goal gezet. De ene goal was nog mooier dan de daarop volgende. Er werd vrolijk doorgewisseld, maar het had geen enkele invloed op de kwaliteit van het spel. Always change a winning team, … in de flow speelde iedereen goed. Linksbuiten Kevin Bergshoeff maakte fraai de 3-0 vanaf links, linkshalf Reijer Peters werd via tiki taka vrij voor de keeper gezet en liet hem kansloos (4-0). Daarna brak er iets bij DONK terwijl de groenen, naar het leek, er nog een schepje bovenop gooiden in het laatste half uur. Met soms technische hoogstandjes en galery-play werd DONK van de kunstgrasmat gespeeld. Nog een keer Yassine, Kevin Bergshoeff en tenslotte Toine Kremer in de kruising. Tja, … 0-7! Even zelfvertrouwen getankt.

Laten we het er ophouden dat DONK nog extreem last had van de winterslaap. We gaan het zaterdag zien tegen NSV of de ploeg deze lijn kan vasthouden. Het was een leuk en bijzonder hartelijk weerzien met verzorger Fred Klomp (zie onze Facebook-pagina) die na 20 jaar bij ons nu al weer vijf jaar verzorger is bij DONK.

Opstelling: Wouter van Valen, Thom de Bruin, Gerald van Asselt (Joop Slotboom), Mark Noorlander, Thijs Kwakkenbos, Lars Kremer, Reijer Peters, Mitchell Henkes (op 10 met de punt naar voren), Mitchell Bons (Kevin Bergshoeff), Maarten van Riessen (Toine Kremer) en Yassine el Mariami.