Rohda’76 – VVZwammerdam 1-1

Het was sowieso vooraf al een wedstrijd met hindernissen: we speelden op een hobbelig Veld 2 omdat Veld 1 te slecht zou zijn en de scheidsrechter van dienst belde een uur voor aanvang af, waardoor er op zoek moest worden gegaan naar een adequate vervanger. Uiteindelijk startte we slechts 20 minuten te laat met een ‘Pupil van de Week’ die onze doelman Chris van Riessen wist te verschalken.

Naast Chris stond er een inmiddels vertrouwd tiental in het veld, waarmee we op papier Rohda’76, net boven de degradatie-streep, in verlegenheid hadden moeten brengen. Maar dat is allemaal theorie. In de eerste helft waren de Dammenaren inderdaad aanzienlijk beter, maar het lukte de buitenspelers bij herhaling niet spits Jordi de  Groot op de juiste manier in stelling te brengen. In de 11e minuut moest doelwachter Chris handelend optreden, anders was het maar zo 1-0 geweest voor onze gastheren. In het chique zwarte-uitshirt waren we aanzienlijk beter, opkomende backs, verzorgd spel van links naar rechts en weer terug, vervolgens werden onze vleugelspitsen netjes in stelling gebracht, maar het kwam niet tot een dodelijk voorzet die binnen getikt kon worden door onze spits Jordi. Zoals één van de toeschouwers zei: Zwammerdam dicteert het spel en Rohda liep letterlijk achter de feiten aan. Beter spel met een enorm veldoverwicht, maar dan toch een 0-0 met de rust. Een opvallend moment deed zich exact na 22 minuten en 30 seconden voor. Doelman Du Chatinier van Rohda ging op de grond zitten en vroeg om verzorging, vervolgens liepen alle spelers naar de trainer om de laatste instructies te ontvangen. Een mooi fotomoment.

Na rust zou Damme het dan wel even alsnog ‘afmaken’. Maar het werd een 2e helft waarin Rohda juist tegen de verwachtingen in een overwicht creëerde en dat ook in de 56ste minuut omzette in een 1-0 voorsprong, gelijk na de aftrap was het binnen een minuut 1-1. Al dan niet in een vermeende buitenspelpositie van Jordi de Groot. Daarna werd het een merkwaardige wedstrijd: zeker drie spelers van de blauwhemden moesten zich met krampverschijnselen laten behandelen. Drie wedstrijden in acht dagen is dan ook niet niets.

Nadat ‘de zwarten’ 1-1 hadden gemaakt keurde de scheids twee doelpunten van Rohda af wegens buitenspel, zonder VAR is het onmogelijk er iets zinnigs over te zeggen. De scheids floot in ieder geval twee keer af voordat er geschoten werd. Ballen verdwenen ook met de grootse regelmaat over de omheining in de bosjes. Uiteindelijk trok de scheids 11-12 minuten extra tijd bij, maar het mocht niet baten. In de laatste minuut hadden we door een kopbal van aanvoerder Lars Kremer toch nog door de achterdeur kunnen verdwijnen met een sneaky 1-2.

Na afloop bleek SCH’44 te hebben verloren met 3-2 bij Siveo’60 en sc Woerden met 3-0 te hebben gewonnen van  de leider van de 2e periode v.v. Bodegraven. Per saldo staan we dus nog steeds bovenaan! Slecht spelen in de 2e helft – maar toch nog best drie fraaie kansen – en dan niet verliezen, dat kenmerkt de ware kampioenskandidaat. Het zou maar zo een Cruyffiaanse wijsheid kunnen zijn. Maar we zakten wel tot een peil wat we dit seizoen nog niet hadden laten zien, jammer.

Volgende week de nummers 1 tegen 2: VVZwammerdam – s.c. Woerden om 14:30 uur aan de Spoorlaan. Een ouderwetse zespunten-wedstrijd. Jack krijgt zijn jongens vast weer op messcherp! Foto’s volgen in de loop van de zondag. VEP en Woerden staan momenteel bovenaan voor de 2e periodetitel.