VVZwammerdam – Blauw-Zwart: 2 – 1

VVZwammerdam is de competitie in de zware 3e klasse, tegen de traditie in, geopend met een thuisoverwinning. Dit keer tegen Blauw-Zwart, de ploeg die in de tweede helft van de vorige competitie ongeveer de meeste punten bij elkaar heeft gevoetbald.  Was de verloren wedstrijd tegen de mannen uit Wassenaar dit voorjaar vanuit VVZwammerdam “inspiratieloos”, vandaag stond een scherper VVZwammerdam aan de start.

Jordi de Groot hier aan de bal scoorde 2x

De inspiratie aan het begin leidde tot een collectieve prestatie over de hele wedstrijd. VVZwammerdam overwon door gezamenlijk werken, goed getimede wissels en een gebrek aan schotkracht bij de bezoekers. VVZwammerdam wist alleen in het eerste kwartier wat kansen te scheppen, maar in de rest van de wedstrijd kwam daar niet veel bij en was het tegenhouden geblazen. VVZwammerdam voetbalde vooral “realistisch”. In de 5e minuut was het uit een openingsoffensief al snel raak. Jordi de Groot tikte een bekeken voorzet van Mitchell Bons binnen: 1 – 0. Na nog wat kansen voor VVZwammerdam en gaandeweg ook voor Blauw-Zwart kwamen de mannen uit Wassenaar in de 30e minuut langszij. Door een zeldzame onoplettendheid in de Damse verdediging kon een voorzet worden afgeleverd op de Blauw-Zwart speler op rechts die kon binnentikken. De overigens foutloze Emiel Samsom kon deze bal niet pareren. Daarna volgde een fase waarin Blauw-Zwart sterker werd, zonder echt te domineren. Markant moment was vlak voor rust toen Blauw-Zwart voor open doel naast schoot. .
Na rust kwam VVZwammerdam weer wat meer in het eigen spel. Een schot van Jordi de Groot, 5 minuten na rust, spatte op de deklat uiteen. Blauw-Zwart probeerde door te drukken, maar VVZwammerdam hield stand. De wissel waarbij Rogillio Swaalep in het veld kwam, was beslissend. Er ontstond weer meer effectief venijn in de Damse tegenstoten. Bij een daarvan bediende Rogillio Jordi de Groot op maat: 2-1. In de resterende tijd kroop VVZwammerdam nog een paar maal door het oog van de naald en miste zelf nog een tweetal mooie kansen. De eerste 3-punter is behaald en dat smaakt naar meer.
Volgende week uit naar DSVP dat uit is op revanche voor de uitglijder in de competitieopening. Vorig jaar hebben we tegen DSVP te berustend gespeeld en ook die wedstrijd kan VVZwammerdam zien als een revanche op zichzelf. Maar dinsdagavond eerst nog een wedstrijd om de Rabobank-Cup tegen Warmunda in Warmond tussen Sassenheim en Oegstgeest.