Hakken in het zand

Geachte heer De Jeu van Nieuw Elan,

U stelt dat wij hier in Zwammerdam de hakken in het zand zetten en dat klopt. Wij willen echter de hakken in kunstgras kunnen zetten. Vervolgens gaat u appels met peren vergelijken. In Gouda (70.000 inwoners) haalt een atletiekvereniging ‘zomaar’ 200.000 euro op. In Zwammerdam met 2.000 inwoners (35 keer zo klein als Gouda) halen wij ook zonder probleem 5.700 euro op (nog sterker, dat hebben we zoals gebruikelijk al gespaard).

20140712 hakken-in-het-zand

Misschien goed om te weten, meneer De Jeu, is dat pupillen in Zwammerdam 50 euro contributie per jaar betalen en bijvoorbeeld bij Alphense Boys 200 euro plus inschrijfgeld. Dat komt omdat actief-lidmaatschap (bloed, zweet en tranen) bij onze vereniging al 65 jaar de kern van de club is. Wij hoeven in Zwammerdam echt niet te leren wat actief-burgerschap is, … als er ergens een club/dorp is waar zelforganisatie en zuinig zijn voorop staat is dat wel Zwammerdam. Bovendien hebben we het predicaat ‘Meer dan voetbal’ van het Ministerie van VWS en de KNVB gehad vanwege onze vernieuwingsdrang en de inspiratiefunctie die we daarin vervullen naar andere verenigingen.

Waar het omgaat is dat 10 van de 11 verenigingen in het nieuwe Alphen aan den Rijn wel kunstgras hebben om op te trainen en wij niet. We hebben afgelopen seizoen de helft van de tijd (juli-december) door droogte en regen niet normaal kunnen trainen! Die situatie is objectief onhoudbaar (KNVB/VNG-normen) en het voelt subjectief als miskenning als daar niet snel wat aan gebeurt.

Ergens in Nederland, misschien ook wel in Alphen, is de afgelopen jaren te veel geld uitgegeven en aan organisaties die daar volop aan hebben bijgedragen is zelfs voor miljarden staatssteun verstrekt. Dat er ernstige maatregelen, ook in Alphen, genomen moeten worden is helder. De locale politiek maakt daarin de keuzes. Een daarvan is om tegen het kleine (330 leden) zelfwerkzame en zuinige Zwammerdam te zeggen dat ze het in het vervolg maar zelf moeten uitzoeken. Meneer De Jeu, … dat doet deze voetbalvereniging al 65 jaar, anders heb je niet zo’n lage contributie.

Het zou de Alphense politiek sieren, … nu eens even niet vanuit generieke beleidsverhalen verenigingen (die juist gelden als het ultieme voorbeeld van de participatie-samenleving) de les te lezen, maar juist hen op de eerste plaats te ondersteunen om hun maatschappelijke functie in de locale gemeenschap/wijk/dorp adequaat te kunnen blijven vervullen. Vanuit verenigingen kun je uitstekend actief-burgerschap organiseren en daar kan nog best een schepje bovenop: ‘het clubgebouw als buurthuis van de toekomst’. De vraag is niet hoe de nieuwe Gemeente Alphen zich zo snel als mogelijk overal uit kan terugtrekken, maar wel hoe de interactie tussen bewoners/verenigingen in de gemeenschap en hun bestuur op de beste manier gestalte kan krijgen!

Dat is de nieuwe democratie: de politiek moet zich niet nog verder vervreemden van de burger (zie de opkomst bij verkiezingen: veel mensen voelen zich al verlaten en in de steek gelaten) door in dit geval de boel terug over de schutting te gooien. Ga juist de verenigingen actief ondersteunen. Voor Zwammerdam is de voetbalvereniging een systeemvereniging, de bindende factor, die meer steun verdient dan menig bank.

Je kunt redelijkerwijs van een dorpsclub niet vragen 450.000 euro op te hoesten of even creatief te gaan lopen shoppen voor financien in een dorp van 500 huizen. Gemeentes kunnen nog steeds goedkoop aan geld komen, … er is zelfs een tijd geweest dat ze geld toekregen als ze zelf geld leenden. We betalen het gewoon keurig terug, …. zo zijn we in Zwammerdam (zelfredzaam en spaarzaam).

Helaas zetten we nog steeds de hakken in het zand van overbespeelde velden waar eigenlijk natuurgras hoort te staan, maar met een beetje ander elan van uw kant kunnen we dat veranderen. Dat is de Kunst, als u begrijpt wat ik bedoel, … we gaan dit via samenspel op een respectvolle manier oplossen.

Met vriendelijke groet,

Jaap Peters (voorzitter)

NB: even een ander voorbeeld naast Gouda. De Gemeente Den Haag ondersteunt (tot 500.000 euro subsidie, geen lening dus) juist sportverenigingen om de ‘civil society’ vorm te geven en nieuw leven in te blazen. Die visie – de vereniging als cement in de samenleving – is dus ook mogelijk (klik hier). We hebben in Alphen niet te maken met bezuinigingen als voldongen feit, het gaat om het maken van politieke keuzes. En daarbij gaat het over visie: de verenigingen in Alphen zijn niet de plek om te bezuinigen, maar de hefboom om via ‘het buurthuis van de toekomst’ naar de participatie-samenleving te komen.

Overige berichten