Van de voorzitter (1e kwartaal 2014)

Het nieuwe jaar is inmiddels alweer een kwartaal oud. We hadden een winter waarin de lente al permanent zichtbaar was. Bijzonder. Climate Change?

Deze week is formeel de aanvraag voor ons kunstgrasveld (op Veld 2) naar het College van de nieuwe gemeente Alphen aan den Rijn gegaan. Uit het onderzoek wat we hebben gedaan in overleg met Sportspectrum – op basis van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten & de KNVB-normen – is gebleken dat we ‘recht’ hebben op 2,4 velden. En dat hebben we inclusief het kunstgrasveldje. De adder onder het natuurgras is echter dat we op jaarbasis 760 trainingsuren te kort komen. Dat zou mooi opgevangen kunnen worden met een kunstgrasveld. Het is nog zeker geen gelopen race, maar we gaan er nu voor.

20140329 SelectieB1
 De B1 heeft een mooi setje kleding gehad voor tijdens de training/reserve-shirts

Wat betreft het dakterras was er minder goed nieuws: we mogen van de grond af gemeten, niet hoger ‘bouwen’ dan 4 meter. In ieder geval is er nu een oordeel en kunnen we nu in gesprek over hoe we hier een mouw aan gaan passen. We geven nog niet op.

De tennisbanen kunnen we echter voorlopig wel uit ons hoofd zetten. De ondergrond (te zacht) en bovengrond van het kunstgrasveldje zijn niet geschikt voor tennissen. Beide vervangen kost ongeveer 70 -75.000 euro. Bovendien is ons fraaie kunstgrasveldje nog niet afgeschreven. Over vijf jaar is het wel afgeschreven en moeten we maar opnieuw de situatie inschatten. Als er in de tussentijd betere ideeën zijn, horen we dat graag van jullie.

Vrijdagochtend 28 maart is Tyler Hughes (15 jaar) geland op Schiphol. Hij komt bij ons in het kader van de samenwerking met Bellingham United FC (U.S.A.) 18 dagen stage lopen. Hij woont in Bellingham, maar speelt in de jeugdopleiding van de Amerikaanse profclub Seattle Saunders. Hij logeert bij de familie De Bruin. Lucas Woudenberg neemt hem voorlopig onder zijn hoede en zal hem meenemen voor uitjes naar Feyenoord en Excelsior. In overleg met Lucas zullen we verder een programma voor hem samenstellen. Hij mag helaas geen formele wedstrijden spelen voor VVZwammerdam, maar wel meetrainen en vriendschappelijke wedstrijden meedoen. Je kunt hem vinden op Facebook, misschien leuk hem welkom te heten. (klik hier)

De Familiedag 2014 op 2e Paasdag gaat gelukkig toch nog lukken. Met dank aan het initiatief van Luke van den Berg & Mark van Zoest. Via Facebook heeft zich een aantal vrijwilligers zich aangemeld. Super, we gaan er weer een mooie dag van maken.

Het DWF (Digitale Wedstrijd Formulier) wordt nu ook ingevoerd voor de jeugd. Geeft het nodige gedoe, alle nieuwe dingen is altijd even wennen. Maar eindelijk zijn we nu af van het geklungel met die papieren formulieren (sinds 1865). De spelerslijst opstellen kun je als leider nu ook thuis doen op je eigen computer op het moment dat het jou schikt. Bovendien worden uitslagen en standen gelijk na invoering van de eindstand gelijk bijgewerkt. Een verademing! De meeste leden die bestuursdienst draaien kunnen er aardig mee uit de voeten. Maar na een paar weken weten de leiders van de elftallen het veel beter, die doen het namelijk iedere week. Aarzel niet elkaar even te helpen als het onverhoopt niet lukt! Het is echt een stuk eenvoudiger dan autorijden.

Aan het eind van het seizoen hebben we in ieder geval een mooi toetje. Het 2e , de mannen van Gerben van der Neut, heeft een periodetitel gewonnen. Gefeliciteerd! En vandaag, zaterdag 29 maart, kan ook het 1e nog een stap zetten op weg naar hun periodetitel. Als Kagia vandaag DoCoS weet te verslaan, we houden jullie op de hoogte.

Richard Niesing heeft te kennen gegeven na drie jaar het trainerschap bij VR1 te beëindigen. Het waren drie prima jaren waarin de ploeg een hecht team is geworden, het kampioenschap vorig seizoen ongeslagen binnen wist te halen, bijna 12 maanden geen wedstrijd verloor en dit seizoen de 3e ronde haalde van de KNVB-beker en nu ook weer meedoet voor de promotie naar de 3e klasse. Richard heeft bovendien volledige inzet, met lijf en leden, getoond door de integratie met de vrouwen van SV Aarlanderveen vorm te geven. Met ingang van het seizoen 2014/2015 wordt Edwin van der Neut de nieuwe trainer van VR1 en blijft Willem van Tol de keeperstrainer.

Op zaterdag 24 mei gaan we het meemaken. Het eerste COED-toernooi in Nederland aan de Spoorlaan. COED is in Amerika een snel groeiende sport. Een voetbalelftal bestaat uit vijf vrouwen, vijf mannen en een keeper naar keuze. Er wordt gespeeld zonder fysiek contact (zaalvoetbal-regels). Inmiddels zijn er al wel officiële FIFA-regels, maar de UEFA en de KNVB zijn nog niet zover. We zijn druk doende dit 1e toernooi te organiseren met acht deelnemende ploegen. We zullen dit innovatieve project aanmelden bij ‘Meer dan voetbal’ en zo bewijzen dat we dat predicaat vorig seizoen niet voor niets hebben gekregen. De organisatie is handen van de dames van VR1 en Remco Tuinenburg (de assistent-trainer/stagiair van de selectie). Onze dames mengen zich met de mannen van het 3e. We maken er een feestje van. Be there!

Overige berichten