Onvrijwilligerswerk

Het seizoen is weer begonnen. En dan begint het feest weer voor het bestuur: ‘Gezocht Vrijwilligers’. Dat is een uitstervend ras. Iets van vroeger. Bij sommige collega-verenigingen wordt gedreigd dat ze ‘de handtekeningen’ gaan gebruiken. Leden of hun ouders moeten een handtekening zetten als ze lid worden dat ze x-uur per jaar vrijwilligers werk doen. Als ze dat niet doen dan betalen ze y-euro per uur. Dat noemen we ‘afkopen’. Vooral de hockeyclubs zijn hier dol op. En van dat geld worden dan weer junioren ingehuurd voor z-euro per uur om het vrijwilligerswerk te gaan doen. Onvrijwilligerswerk eigenlijk dus!

Die kant moeten we niet op: dat past niet bij onze cultuur en in mijn vrije tijd wil ik niet samenwerken met een onvrijwilliger, toch? Dan wordt het net gewoon werken. En dat wil je niet in je vrije tijd. Even wat drinken met een on-vrijwilliger, ik moet er niet aan denken.

Maar we zoeken nog wel wat rasechte vrijwilligers: (1) voor de zaterdagmiddag één keer per maand een gastvrouw/heer, (2) een verzorger/fysio voor het 1ste en (3) een groepje leden of niet-leden die willen nadenken (denktank) hoe we het groeiend aantal recreatieve leden op een goede manier in beweging houden. Wees niet bang, het is leuker dan je denkt. Mail me even: jaap.peters@delimes.nl

Overige berichten