Over het 2e, het 3e en een bestuursstandpunt

Afgelopen donderdag een buitengewoon goed gesprek gehad met Peter Kremer (trainer 2e), Teus de Bruin (nu nog van het 4e) en onze secretaris Richard Niesing. De openingsvraag was van Teus: Hoe kijkt het bestuur tegen het 2e aan? Gelukkig nam Richard het woord: ‘We willen heel graag door met het 2e en niet primair als vriendenteam (zoals het oude 3e en 4e) maar als een volwaardig deel van de selectie! Om ons heen zien we echter overal dat 2e elftallen ‘stoppen’ als prestatieteam (Lugdunum, CVC Reeuwijk, vv Bodegraven, Alphia, Alphense Boys, Rohda’76, Aarlanderveen, vv Woubrugge, etc.) en terugvallen naar de 4e/5e klasse (de tijdgeest). Dat willen we als bestuur in ieder geval niet: het verschil tussen een 1ste en 2e wordt dan veel te groot. Je speelt dan als 2e tegen het 7e t/m het 11e van ARC.

Maar dat bleek te gemakkelijk gezegd, laat staan in de praktijk gedaan. Afgelopen seizoen is er de nodige irritatie ontstaan omdat trainingen van het 2e op donderdag niet doorgingen. Sommige spelers trainden mee met het 1ste, een aantal spelers konden domweg niet vanwege hun werk of studie elders en het aantal wat er wel was (een stuk of vijf/zes) werd onverrichter zake weer naar huis gestuurd. Heel onbevredigend natuurlijk voor alle partijen. Duidelijk was dat het huidige 2e niet weer op zo’n situatie zat te wachten komend seizoen en daarover van het bestuur nu (donderdagavond) een standpunt verwachtte.

Zoals ook bij de jeugd wordt de situatie bij de senioren er in Zwammerdam niet beter op. Nu ook het volledige 3e is gestopt hebben we drie senioren-elftallen. In dorpjes als Damme lijkt het tij niet meer te keren. Om ons heen hebben de dichtsbijzijnde clubs velden te kort (Rohda’76, Esto, ARC), maar Sportief in Woerdense Verlaat heeft nog maar twee seniorenteams, Rijnstreek in Nieuwerbrug ook en wij hebben zelfs al een heel veld over! We moeten dus leren roeien met de beperkte riemen die we wel hebben en dat vergt omdenken. We hebben wel straks een heel mooi natuur- en kunstgrasveld. Dat dan weer wel (deze toevoeging moet je zien als advertentie, die drie andere clubs weten het allang, maar toch!).

Dat omdenken betekent dat we meer als vloot met een vlaggeschip moeten optreden en minder als een verzameling losse bootjes en tegelijkertijd moeten we ook rekening houden met die vermaledijde tijdgeest waar iedereen plezier (lekker geen echt 2e meer, geen wekelijkse verplichtingen, maar een vriendenteam) aan beleefd, behalve bestuurders. Die krijgen brieven van de gemeente: heeft u al een herstelplan? En tegeltjeswijsheden te over dat je bedreigingen moet leren zien als kansen. Het glas is half vol en zo, … lekker dan!

Maar toen hadden we nog niet gerekend op de denkkracht van Peter en Teus. Als we nu eens niet meer het 1e en 2e als een eenheid zien, maar 2e en het 3e (het oude 4e)? En als we het 2e nu eens niet laten trainen op dinsdag en donderdag zoals al sinds 1948, maar op donderdag- en vrijdagavond (als alle spelers weer terug zijn van hun werk en studie in het eigen dorp). En het vrijdagavond gewoon leuk en gezellig maken om te trainen , je moet immers de volgende dag alweer aan de bak. Bovendien heeft het nieuwe 3e dan ook een goede trainer (Peter)! We gooien de totale groep in dezelfde App en kijken met voetbalverstand – niet met regeltjes – wie op zaterdagmiddag beter 3e klasse kan spelen op zoek naar de 2e klasse met precies hetzelfde plezier en ambitie als diegenen die liever tegen tegen ARC 7 en Quick Boys 17 spelen?

Dit plan bleek uit een snel marktonderzoek in de nu nog twee aparte Apps (2e en 4e) haalbaar! Positieve reacties. Het wordt een mooi seizoen, …  Voetbal is maatwerk, dan heb je het meeste plezier, en dat kan nog steeds bij ons in Zwammerdam. 🙂 Met dank aan Peter en Teus. Het bestuur heeft nu een standpunt. Zo gaan we het doen, wat ons betreft. Op donderdag 6 juli praten we om 20.00 uur in de kantine nog even verder met de beide teams om het verhaal verder praktisch in te vullen.

Overige berichten