De relatieve stilte na de storm

Het seizoen is voorbij en veel van ons gaan op vakantie. Maar gelijktijdig begint het in de steigers zetten van het komende seizoen. Begin september moeten alle verenigingen in Damme hun zaakjes immers weer op orde hebben.

Een vereniging, het woord zegt het al, ben je samen en ‘maak’ je samen. Maar is voor velen verworden tot een organisatie waarin je als ‘klant’ je eisen kunt stellen, zonder daar zelf actief aan bij te dragen. De KNVB houdt haar 3.150 verenigingsbesturen regelmatig voor: ‘De wereld verandert in snel tempo richting blijvend vrijblijvend.  Stel je daar op in’. We doen vreselijk ons best in te spelen op die trend: maar zonder wrijving geen glans.

Eerst iets over de glans: het 1e, 2een 3ehandhaafden zich in hun klasse. Echt een geweldige prestatie. VR1 draaide lang in de top mee, versloeg in een rechtstreek ‘gevecht’ de latere kampioen, maar moest door de vele blessures uiteindelijk afhaken. De drie 40-plus teams droegen optimaal bij aan het groene clubgevoel op de vrijdagavonden. En de jeugd onder leiding van De Complete Techniek werkte aan een strak trainings-jaarplan om iedere week iets beter te worden dan de week ervoor. Een groot aantal (ex-) spelers van het 1stewas daarbij actief betrokken als trainer/coach: Koen Woudenberg, Ruben de Bruin, Tim van de Neut, Reijer Peters, Donny van der Neut, Dennis van Jaarsveld, René Verburg, Jordi de Groot, Kaleigh Janssen (VR1) en Kirsten van Asselt (VR1).
Misschien was het zelfs wel eens iets te professioneel, hoorde ik soms langs de lijn. Maar we kunnen dan ook in het 1ste zonder problemen 11 spelers laten spelen uit ‘eigen kweek’. Dat is echt top voor een clubje met minder dan 150 spelende leden! En daar mogen we van de groene smurfen tot aan de 40-plus teams met recht trots op zijn. We hebben daarnaast afgelopen seizoen bijgedragen, op maandagavond, aan het plezier van de voetballers van de Hooge Burch die bij ons kwamen trainen onder o.a. de bezielende leiding van vooral Kelvin Jansen en Richard Niesing. Ook het Jeugdkamp was weer zeer geslaagd, dankzij de inzet van de vrijwilligers. Dank! Over de Accommodatie-commissie en de Kantinecommissie heb ik het nog niet eens. Super, … jullie staan er iedere week! Zelf organiserend.
Maar er is ook wrijving
om die glans te bewerkstelligen: als krimpclub kom je wekelijks spelers te kort en moet je elkaar helpen. Het 1een 2spelen A-categorie (hoogste niveau) en dan is je flexibiliteit minimaal en de KNVB-boetes zijn hoog. Je kunt dan niet zomaar op zaterdag die wedstrijden uitstellen omdat de helft van je team op vakantie of geblesseerd is. We moeten dan leren werken met schuivende panelen! Bij het 1een 2evalt door de strakke kaders van de KNVB niet zoveel te schuiven. En dan vraagt dat van de rest van de club (lees met name het 3e en de JO19) enorm veel flexibiliteit en vooral inlevingsvermogen.
‘Eind goed, al goed’,
zou ik hier graag zeggen. Maar ik weet dat het niet zo is. Excuses aan een ieder die we in dit proces onbedoeld hebben beschadigd. En we kunnen ook niet zeggen ‘volgend jaar beter’, … want het 1een 2blijven A-categorie spelen en we blijven zolang er geen (150) nieuwe huizen worden gebouwd in Damme een krimpclub. We verenigen echter hier nog steeds onmogelijke geachte uitdagingen.
Tenslotte, … veel respect voor Peter Kremer (trainer van het 2e), die vaak onbedoeld de spil was in die wekelijkse spelerscarrousel om alle puzzelstukjes op zijn/haar plek te krijgen. Ook vrouwen speelden soms mee in het 3e. Peter was daarbij ook regelmatig de kop van jut. Peter, je staat meer dan terecht op onze Wall Of Fame!
Meer dan een vereniging
, … het bestaat echt!

Fijne zomer allemaal en tot begin september,

Jaap Peters (voorzitter)