De kracht van Sociale Media & Damme in 2018

2018 was voor de voetbalvereniging een bijzonder jaar, zeker publicitair gezien. Met de naam ‘Zwangerdam’ haalden we in september de landelijke pers. Dankzij één enkele tweet haalden we via Studio Alphen zelfs het NOS Nieuws: ‘Voetbalclub Zwammerdam vraagt inwoners om meer baby’s’. Het hek was van de Dam(me) en binnen mum van tijd haalden we 30 kranten en nieuwszenders. Excuses aan iedereen die zich eraan stoorde. Filmpjes, o.a. van Mark + Rámon, over Zwammerdam op internet die bijna 50.000 keer werden bekeken. Ontzettend leuk, maar ook wel leerzaam: onderschat de kracht van de Sociale Media niet!

En in december deden we het nog eens dunnetjes over toen Rien van Harselaar als clubheld namens Het Groene Hart ons vertegenwoordigde bij de landelijk finales van het AD op 17 december bij de KNVB. Rien kreeg bijna 600 voorkeursstemmen, …… dankzij de Sociale Media.

Tussen de bedrijven door vierden we, in oktober ons 70-jarig bestaan met o.a. een Baby Shower Bingo, het 1stespeelde zich veilig in de 3eklasse A (in mei) en ons ledenaantal daalde gestaag verder. Geen jeugd, geen toekomst? Wel waren er 13 leden of hun partners zwanger in 2018, … dat dan weer wel. Daar hadden de Sociale Media gelukkig helemaal niets mee te maken!

We hebben inmiddels minder dan 10 teams dus een veld te veel. We gaan op termijn waarschijnlijk van twee velden naar één kunstgrasveld. Minder leden, minder contributie, minder kantineopbrengsten, minder sponsors, minder vrijwilligers, … we zitten in ‘de overgang’ naar definitief een groen klein clubje ergens in een bocht van de Oude Rijn. In 2018 haalden we het nieuws ermee. Niet alleen dankzij de Sociale Media, maar vooral ook omdat we een serieus probleem hebben aangekaart: geen starterwoningen en geen geschikte woningen voor ouderen in ons dorp, … wat een landelijk probleem bleek te zijn. Alle dorpen zijn in ons land ‘ondergebracht’ bij grote gemeenten en wie let er dan op de leefbaarheid van een dorpskern met de ogen en de logica van de lokale bewoners? ARC een paar kilometer verderop heeft 99 teams, wij nog 8 dit seizoen. Niemand in de Gemeenteraad die daar wat van zegt: wel vele discussies over dure fouten en grootstedelijke problemen binnen het Alphense, maar geen vragen over zaken die van levensbelang zijn voor dorpen als Aarlanderveen en Zwammerdam.

Voor het eerst in de geschiedenis van de vereniging hebben we meer recreatieve leden dan spelende leden. Bijzonder. Maar in 2019 gaan we gewoon door, …. van roeien tegen de stroom in word je sterk: de ING weet dat, … Wooning, Qbiq, Okay Color en Elka weten dat ook. Dank daarvoor aan onze trouwe sponsors! Soms ben je een held als je simpelweg weet te overleven. Daar gaan speelfilms immers allemaal over: ‘De reis van de held’. En samen zitten we in een film: ‘Het kleine dappere dorp aan de Limes’.

Mogelijk zien we u op de Nieuwjaarsreceptie op zaterdag 5 januari: om 13.30 uur verzamelen we om samen (lid of geen lid) recreatief te voetballen en om 16.00 uur is de traditionele Nieuwsreceptie. En doe ondertussen uw online boodschappen a.u.b. met  behulp van Sponsorkliks (via deze website van vvzwammerdam.nl).

Mooie Kerstdagen,

Jaap Peters