Nieuwjaarsspeech ‘LEF’ (Van de voorzitter)

Top dat jullie er zijn, de meeste vrijwillig, een aantal met een beetje hulp. Maar we zijn er. Ik heb begrepen dat LEF hier in Alphen en ook gisteravond bij de nieuwjaarsreceptie van de Belangen Vereniging Zwammerdam (BVZ) het woord is voor 2016. Burgemeester Liesbeth Spies gebruikte het deze week en Marc Samson, de voorzitter van de BVZ eveneens. L.E.F. : Liberté (vrijheid), Egalité (gelijkheid) en Fraternité (broederschap). De kernwaarden van de Fransen sinds hun revolutie in 1789.

Zoals Marc (BVZ) gisteravond zei, … ‘VVZ heeft best lef getoond door zelf het kunstgrasveld te financieren’, … maar dat deden we ook door Amerikanen aan ons 40plus toernooi te laten deelnemen en door de samenwerking met de vrouwen van Rohda’76 aan te gaan, zoals we dat ook met de vrouwen van sv Aarlanderveen hebben gedaan vijf jaar geleden. Ik merk vooral dat lef pas gestalte krijgt als ik bang ben. Bang bijvoorbeeld dat we die 167.000 euro voor het kunstgrasveld toch niet kunnen terugbetalen, of het voorstel vluchtelingen mee te laten voetballen bij het 45plus toernooi. Ik ben bang en de tegenstanders van dit voorstel zijn waarschijnlijk ook bang. Op dat moment begint L.E.F. een rol te spelen: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Blijf ik bang of stap ik daar overheen gegeven die kernwaarden? Ieder geval dank aan de Algemene Leden Vergadering dat zij het vertrouwen in het bestuur hebben uitgesproken in mei afgelopen jaar, we waren niet bang en we hebben sinds september al veel plezier gehad van ons kunstgrasveld.
20160109 Snack toernooi

Kijk ik vooruit, dan wordt 2016 voor de vereniging best een spannend jaar. Een jaar waarin Stichting Sportspectrum niet meer bestaat en er steeds meer door de Gemeente in het kader van ‘Nieuw & Anders’ naar de verenigingen wordt gekeken in termen van ‘Neem zelf de regie over het onderhoud van je eigen accommodatie’: doe het zelf (klein onderhoud) of besteed het uit (groot onderhoud), maar val de gemeente er niet meer mee lastig. Het kunstgrasveld was daar al een eerste voorschot op.

Daarnaast twee zaken die op iets langere termijn spelen: hoe blijven we relevant voor een steeds groeiende groep mensen die wel willen voetballen, maar die dat liever niet doen in verenigingsverband? Het zogenaamde snack-sporten wordt deel van ons dagelijks leven: korter, heviger en meer individueel gericht. We hebben dat zojuist uitgeprobeerd met 7 teams. Nog een thema: in vermoedelijk 2017 komt er een nieuwe multifunctioneel dorpshuis annex school hier aan de Spoorlaan. Dat gebouw komt wellicht gedeeltelijk op ons huidige sportcomplex (het afgekeurde mini-kunstgrasveld). Best spannend hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Maar wij zijn er allemaal zelf bij, allemaal bang, en sommigen met iets meer vertrouwen in de toekomst. De toekomst die we soms naar onze hand kunnen zetten, zoals bij het kunstgrasveld afgelopen jaar. Laten we dat dan maar L.E.F. noemen. We heffen het glas. Samen maken we er een mooi jaar van, we hebben immers niet voor niets, in 2013, het predicaat meer dan voetbal gekregen. Op jullie gezondheid en op goed & sportief 2016!

Mede namens het bestuur,

Jaap Peters