Van de voorzitter (3e kwartaal 2012)

Het seizoen is goed begonnen en we kenden een mooie vliegende start op 8 september met de helicopter. Na vijf wedstrijden heeft ons 1e al negen punten, vorig seizoen hadden we er nul uit vijf. De vereniging heeft ondertussen 11 mini-welpen (Groene Smurfen), twee 40-plus teams, en drie F- en drie E-teams. Wat groeit brengt spanning met zich mee, maar voetballers kunnen gelukkig wel tegen een stootje. En vreselijk jammer dat het 5e zich heeft moeten terugtrekken. Ik wil echter hier even de geesten rijp maken (op twee punten) voor de komende ALV (Algemene Ledenvergadering) eind oktober. Zit dan alweer een jaar op het pluche, … tijd vliegt ook.

20121006 vijf kleurijke pilaren

Gezocht: vijf kleurrijke peilers

Zaterdag 6 oktober ben ik, o.a. met Gijs van Leeuwen en Gert de Vries namens de BVZ, op pad geweest met een aantal raadsleden van de nieuwe gemeente Alphen-Boskoop-Rijnwoude (ABR) om kennis te maken met Zwammerdam. Een genoeglijk samenzijn, maar met een zwaar inhoudelijke grondtoon! Het is duidelijk dat we als dorp op een belangrijk moment staan in onze al zeer rijke geschiedenis. We zullen meer dan ooit de handen in een moeten slaan om geen museumdorpte worden binnen tien jaar!

• Bij de huisartsenpost kregen de raadsleden te horen dat 16% van de patienten ouder is dan 76 jaar. Een enorm percentage. Op dit moment gaan er nog maar gemiddeld 12 kinderen per jaar naar Groep 1 van onze twee basisscholen (!). 15 jaar geleden waren dat er nog 33 per jaar. Kortom we zijn ernstig aan het vergrijzen en gelijktijdig aan het ontgroenen in Zwammerdam. De huisartspraktijk heeft minder dan 1.850 patienten, maar dat moeten er eigenlijk 2.350 zijn voor een solopraktijk. Anders kun je gewoon geen vijf dagen per week open zijn! Gelijktijdig hebben de huisartsen in Bodegraven het behoorlijk druk met Dammenaren die zijn weggelopen tijdens het drama met Vitea. Maar die sturen ze natuurlijk niet terug, … dat moeten die patienten/bewoners uit zichzelf doen. Kortom terwijl de vergrijzing toeslaat hebben we straks weer geen arts in het dorp. Onze huisarts Geert van der Heijden is een aardige man, maar als wij hem niet helpen, kan hij en zijn staf ons niet helpen. Die wederkerigheid hebben we toch wel in de gaten, hoop ik. Maar die ontgroening is voor iedere verenging in het dorp een ramp. Jozef Kindt zal het op de ALV komen uitleggen, maar we gaan jaren tegemoet dat er zich maar vijf kinderen per seizoen gaan inschrijven bij VVZwammerdam. Kunnen we er met elkaar voor zorgen dat Zwammerdam weer meer een regiofunctie krijgt? Dat is goed voor de scholen, de huisartsenpost en ons vereningsleven. Daar moeten we het echt over hebben op maandag 29 oktober. Kom a.u.b. met ideeen en tips;
  • Punt 2 zijn toch wel de zorgen die we intern hebben om functies goed in te vullen, begrijp me goed er zijn vrijwilligers genoeg, maar je moet nu eenmaal ook een aantal functies op bestuurlijk niveau goed hebben ingevuld: Richard stopt als (1) Wedstrijdsecretaris senioren/Technische Zaken, Mineke zou de komende periode heel graag een vervanger opleiden als (2) Kantinebeheerster (v/m), formeel hebben we ook nog steeds geen bestuursleden voor (3) Gebouwen & Terrreinen, (4) Activiteiten en (5) Technisch Jeugdcoordinator. Gelukkig is er al een Team dat zich bezig houdt met ons 65-jarig bestaan in 2013. En Lucas & Reijer doen met regelmaat de vakantievoetbal-clinics. We konden de vrijwilligers voor de Familiedag voor elkaar krijgen via Crowdsourcing (in dit geval een oproep via onze pagina op Facebook). Ook wel cool, maar toch … Kortom: we moeten die functies echt gaan invullen: onze vereniging heeft stevige (en kleurrijke) peilers nodig om het geheel te dragen. Zeker als we ook extra aandacht moeten besteden aan ‘de ontgroening’ (zie punt 1). Mail me (jaap.peters@delimes.nl), bel me (06-53-272347) als je iemand weet die we kunnen benaderen. Ze hoeven geen lid te zijn, dat was ik vorig jaar ook niet (nu wel). Dus kijk a.u.b. eens goed om je heen!

We hebben een mooi dorp en een mooie club, … laten we dat zo houden. Niets gaat vanzelf, behalve bergafwaarts,

Jaap Peters (6 oktober 2012)

NB1: op Twitter hebben we ondertussen 170 volgers, zie @vvzwammmerdam en volg ons
NB2: op Facebook hebben we al 395 leden, zoek op Voetbalvereniging Zwammerdam en word lid