Van de voorzitter (8 december 2012)

Op verzoek is de toespraak van voorzitter Jaap Peters afgelopen zaterdag (8 december) onderstaand uitgeschreven. Zaterdag aanstaande (15/12) speelt de A1 en ons 6e THUIS tegen Berkel. De voormalige club van Richard Nieuwenhuizen. Beide wedstrijden zullen beginnen met 1 minuut stilte. We hangen de spandoeken die de junioren/pupillen samen met hun ouders hebben gemaakt in de kantine op.

Welkom,
Mooi dat jullie er zijn. Fijn ook dat er zoveel ouders zijn van onze pupillen. Toen ik het van de week hoorde dat voetbalvader Richard Nieuwhuizen was overleden dacht ik gelijk, we komen hier niet mee weg: zaterdag rouwbanden om en 1 minuut stilte. Op een gegeven moment ga je alweer over een grens heen die je niet voor mogelijk hield.

Maar misschien hebben we het niet eens in de gaten. Aanvankelijk werden er plannen gemaakt om de zaterdag, vandaag, vooral toch goed te besteden: trainen en oefenwedstrijden inplannen. De telefoon en email stond niet stil. En als dat toch niet kan omdat het bestuur het niet wil, hebben we in ieder geval een vrije zaterdag. Ook nooit weg in deze drukke december-maand.
Ik zeg dit niet om ons allemaal een schuld-complex aan te praten, maar ik zeg dit omdat we het kennelijk normaal vinden dat voetballen zo nu gepaard gaat met excessen. Zo zit de maatschappij in elkaar en dus ook ons voetbal. Zelfs als het een vader betreft die op zijn vrije zaterdag als grensrechter zijn deel leverde aan het spelletje: … ons spelletje.
Eerlijk gezegd merk ik het ook bij mezelf dat we als bestuur op een glijdende schaal zitten. Iedere zaterdag gebeurt er wel wat en vaak komen we als VVZwammerdam goed weg: de scheids heeft immers de gele en rode kaarten niet gemeld bij de KNVB. Er is hier een tijd geweest dat als spelers een kaart kregen dat gemeld moest worden aan het bestuur. En zonder aanziens des persoon kreeg die speler van het bestuur een schorsing en een corrigerend gesprek, los van wat de KNVB ervan vond. We hebben allemaal de mond ervan vol: strenger straffen en we hebben de tijdgeest mee!
We zullen het van de KNVB wel horen, toch willen we als bestuur vandaag met jullie ook een andere kant uitkijken. Als je thuis niet tegen je vader en moeder mag zeggen: kutvader en kutmoeder ook al nemen ze een verkeerde beslissing in jouw ogen, moet je dat dan wel op zaterdag doen tegen de scheids -of grensrechter? Wat kunnen we zelf doen en wat kunnen we samen doen? Ik fluit altijd met plezier de F-jes en de E-tjes, maar daarna wordt het steeds vervelender om te fluiten. Het goede nieuws is: op jonge leeftijd doen onze kids het niet en is voetballen nog gewoon voetballen. Maar kennelijk zien ze overal voorbeelden om zich heen, van volwassenen dus, waardoor ze het ook gaan doen, het begint bij de D-tjes en dan gaat het van kwaad tot erger. En bij het 45plus voetbal gaan we weer normaal met elkaar op. Ook dat weet ik uit eigen ervaring.
Wat gaan we vanochtend doen? We gaan foto’s maken van de spandoeken die spelers, trainers en coaches met hun ouders samen hebben gemaakt. Op die spandoeken zet je wat jouw elftal verstaat onder respect, iedereen kent het woord, maar niemand weet hoe het eruit ziet in de praktijk. Laten we dat op die spandoeken zetten: hoe ziet respect in het voetbal er voor jou uit? Teken a.u.b. ook het condoleance-register en zet er wat liefs bij. De familie van Richard en BuitenBoys in Almere kunnen dat goed gebruiken. Zij krijgen het getekende boek met de foto’s.
De Wereld Draait Door, tijden veranderen ook in het voetbal, maak er met elkaar een mooie zaterdag van: de spandoeken hangen we straks op in de kantine en houden een minuut stilte buiten en luisteren daarna naar ‘YOU’ll NEVER WALK ALONE’. Nooit alleen, … niet in Zwammerdam, niet in Almere en ook niet in Amsterdam!

Overige berichten