Van de voorzitter (juni 2014)

De KNVB heeft de goede gewoonte bestuurders uit te nodigen om kennis te delen (Kennisdag) voorafgaand een wedstrijd. In dit geval was het Nederland – Ghana (31 mei, 1-0). Je komt nog eens ergens en eerlijk gezegd steek je best veel van die kennisbijeenkomsten op. Er was verder geen enkele bekende uit onze regio, behalve DWO, je bent dan gedwongen met ‘vreemden’ in gesprek te gaan. Even een paar highlights van wat je hoort en dingen waarvan je denkt: “Hoe is het mogelijk?”

20140531 plattegrond kantine Kopie

• Een 1e klasser (betaalt niets aan spelers, dat kan dus toch ook) die volgend seizoen 75 jaar bestaat, maar alle jeugd heeft moeten afstoten aan de buurvereniging omdat het ze niet het meer lukte kader bij elkaar te krijgen voor de jeugd;
  • Betaald parkeren voor supporters die naar een amateurwedstrijd komen kijken, maar ook als spelers ‘s avonds naar de training komen;
  • Een club van 1.250 leden met een echte ballotagecommissie, leren we in ieder geval de ouders/leden kennen;
  • Een vereniging die verplicht vrijwilligers laat mee rouleren in de bardienst, want dat doet de tennis- en hockeyvereniging ook en als je drie kinderen op drie verschillende clubs zitten, is het toch wel makkelijk je gezicht nooit te laten zien bij de voetbalclub. Je hebt het immers al zo druk met de verplichte bardiensten van de tennis- en hockeyclub;
  • Duidelijk merk je een verschil tussen grote (meer dan 800 leden) en kleine verenigingen en grootstedelijke verenigingen en dorpsclubjes;
  • Vanaf volgend seizoen komt er een KNVB-ClubApp die per ploeg alles kan bijhouden (t/m rijbeurten, wasbeurten, sponsors, routeplanner naar de uitwedstrijden, uploaden van foto’s en filmpjes, standen, uitslagen, programma, afgelastingen, verenigingsnieuws … allemaal op de VVZwammerdam-app. We zullen met een proefperiode beginnen. Klinkt in ieder geval eigentijds;
  • Het aansluiten op een zogenaamd sponsorportaal, kan het niet overzien, komend seizoen maar eens kijken welke van onze collega-verenigingen er al ervaring mee hebben. Het lijken aantrekkelijke voorstellen, maar er hangt ook een prijskaartje aan, waarvan je als kleine club niet weet of er uiteindelijk wel voordeel aan zit. Eigenlijk hebben wij geen sponsors, wij hebben een paar vaders met een bedrijf en die vinden het gelukkig een prima idee de vereniging te ondersteunen.

Uiteindelijk twee workshops bezocht van Amstel en de KNVB zelf.

1. De workshop van Amstel ging uiteraard vooral in op de inrichting van een moderne kantine. Dat het onhandig is de bar en keukenuitgifte op dezelfde plek te doen, dat je dan in de rust van wedstrijden van het 1e sowieso klem komt te zitten, dat pupillen op barkrukken moeten klimmen voor een zakje snoep (zorg voor een verlaagd uitgiftepunt), dat gasten die aan een langwerpige bar zitten alleen maar een rondje geven aan de twee naaste buren en bovendien in de weg zitten voor de uitgifte van de keuken. Dat een verhoogt plateau en een lounge-hoek erg leuk is, maar ook handig voor Sinterklaas, een DJ en een live-bandje. Sfeerverlichting i.p.v. de volle TL-buizen misschien ook wel het overwegen waard is en dat natuurlijk 0,0% bier volop aandacht gaat krijgen volgend seizoen nu er geen bier meer mag worden geschonken onder de 18 jaar. Er waren prachtige tekeningen en foto’s van kantines die recentelijk zijn aangepast. Via de accountmanager van Amstel, kun je maar zo wat maatadviezen krijgen. De ARC-kantine is pas onder handen genomen, zo bleek daar in Rotterdam, misschien daar maar eens met een groepje barmensen samen ideeën op doen? Bovenstaand plaatje een van de ideeen die daar toevallig lagen.
  2. De KNVB presenteerde twee verenigingen H.V.V. Laakkwartier en v.v. Spirit die prijzen hadden gewonnen als ‘ Club van het jaar’ en ‘De leukste vereniging’ van Nederland. Inderdaad daar kunnen ook nog wel wat ideeën op doen. Schrik niet:
  • De clubuitvaart (Gea?)
  • Het clubhuis is het buurthuis van de toekomst (zes dagen per week open)
  • Spreekuren van deskundigen /externenin het clubgebouw (o.a. de jobcoach van het UVW)
  • Tafeltje dekje in het clubgebouw tussen-de-middag (eetclub)
  • Kinderdagverblijf
  • Buiten Schoolse Opvang (BSO)
  • Biljartvereniging
  • Erkend leerbedrijf ROC (bijvoorbeeld beveiliging, ook van de wedstrijden van het 1e)
  • Een arts (een papa van een pupil) regelt de EHBO/AED (Erik?)
  • Voetbalschool

Kijk even daar dit korte filmpje van H.V.V. Laakkwartier, krijg je er letterlijk beeld bij. Duidelijk is in ieder geval dat in het kader van de participatie-samenleving we nog mogelijkheden genoeg hebben om over na te denken.

{youtube}wrQe7cM-UX4{/youtube}

Nederland – Ghana: de eerste keer van mijn leven dat ik 10 minuten voor tijd ben weggegaan bij een betaald voetbalwedstrijd. Een ontzettend goede sfeer met 50.000 supporters die er een feest van willen maken en vijf achterhoede spelers tegen 2 Ghanese aanvallers die niet verder weten te komen dan een tikkie terug op Cillissen die vervolgens een lange peer naar voren geeft. Te treurig voor woorden. Maar in de auto terug naar Zwammerdam hoorde ik allemaal positieve geluiden over de wedstrijd. Gelukkig heb ik meer verstand van vrouwenvoetbal, over mannenvoetbal heb ik alleen maar een mening. Tegen sterke tegenstanders die druk zetten werkt het misschien geweldig: kun je prachtig counteren met Van Persie en Robben.

Binnenkort gaan we als vereniging samen met UDI en de BVZ aan tafel zitten om de participatie-samenleving, gelukkig hebben we die al, verder handen en voeten te geven in Zwammerdam. Zijn er meer mensen die aan willen schuiven?

Overige berichten