Over de MFA, de voor- en nadelen!

Afgelopen maandag (12 december) hadden we op de voetbalvereniging een meepraatavond over hoe we bij een eventuele MFA met elkaar kunnen samenwerken. Er werd maar één ding duidelijk: we communiceren niet genoeg! We doen hier een nieuwe poging. Nu vooral in termen van voor- en nadelen van de MFA voor het dorp in het algemeen en de voetbalvereniging in het bijzonder. Misschien helpt dat bij de beeldvorming en beoordeling van het idee.

Er is een besluit genomen door het Burgemeester & Wethouders (B&W) over een onderzoek van een MFA op de plek waar voorheen ons trainingsveld was (het mini-kunstgrasveld). Er is een aantal redenen voor het College (B&W) om die optie als eerste uit te werken:

• Het heeft de voorkeur van de Oranje Nassauschool (er is geen tijdelijke noodgebouw nodig tijdens de nieuwbouw);
  • Het is gemeentelijke grond zonder extra kosten (en geen langdurige onderhandelingen met Ipse de Bruggen);
  • Er kan dus snel worden gestart (wens van de school);
  • In het centrum van ons dorp komt er meer ruimte voor woningen;
  • Het biedt mogelijkheden voor samenwerking tussen (1) ONS, (2) Brandweer en (3) de huidige gebruikers van het Nutsgebouw, gymzaal, Zwanenburcht en voetbalvereniging;
  • En niet onbelangrijk: per saldo is het de goedkoopste oplossing (scheelt minstens 1 miljoen euro met iedere andere oplossing).

Wat zijn de voordelen gezien vanuit het perspectief van het dorp als de MFA komt op het voormalige trainingsveld naast bovengenoemde punten?

• Meer parkeergelegenheid bezoekers en omwonenden MFA dan in de Buitendorpstraat;
  • Betere beheersing geluidsoverlast omwonenden MFA dan in de Buitendorpstraat;
  • Meer samenwerkingsmogelijkheden verenigingen als de voetbalvereniging en de Brandweer er ook in worden betrokken (die zitten immers al aan de Spoorlaan);
  • Betere exploitatiemogelijkheden/benuttingsgraad MFA (meer de binnenruimte delen: denk aan kantine, kleedkamers, leslokalen en gymzaal);
  • Sportvelden voor de school/buitenschoolse opvang beschikbaar.

Voor de voetbalvereniging zijn er de aanvullende missende zaken (zonder eigendom af te hoeven staan, maar wel mogelijkheden als er medegebruik is) als men onverhoopt toch besluit naar een andere locatie uit te wijken dan het voormalig trainingsveldje:

• geen energieneutraal gebouw;
  • minder exploitatiemogelijkheden van de zes kleedkamers;
  • minder gebruik van de koelcel;
  • minder exploitatiemogelijkheden bar;
  • minder gebruiksmogelijkheden kantine
  • minder modernisering kantine;
  • geen uitbreidings- of vervangingsmogelijkheden keuken;
  • minder renovatiemogelijkheden koelcel;
  • minder renovatiemogelijkheden scheidsrechterkleedkamer;
  • geen werkplaats voor onderhoudsteam;
  • minder renovatiemogelijkheden diverse installaties (CV, warm water);
  • minder gebruiksmogelijkheden bestuurskamer;
  • minder uitbreidings-moderniseringsmaatregelen bestuurskamer;
  • minder of geen toiletten voor mensen me een lichamelijke beperking;
  • geen biljartruimte voor vrijwilligers en jeugd van de voetbalvereniging;
  • geen zaalvoetbal om de hoek voor jongste jeugd;
  • geen natuurlijke doorstroming naar voetbal van schooljeugd en Kinderopvang na de schooltijd/opvangtijd (ledenaantal);
  • minder biljartmogelijkheden voor onze 40-plussers.

Eerlijk gezegd is het bestuur van de voetbalvereniging steeds enthousiaster geworden voor de vele mogelijkheden die de MFA biedt op het mini-kunstgrasveld. Zie hierboven. Maar wat ernstiger is, ons dorp behoeft een stevige impuls: (1) nieuwbouw en (2) een moderne MFA waarin de verenigingen kunnen samenwerken. En misschien is het juist wel goed dat we tot elkaar zijn veroordeeld. Anders gebeurt het gewoon niet. De voetbalvereniging wordt steeds kleiner door de ontgroening en vergrijzing van het dorp. We kunnen alleen maar overleven als we alle jeugdploegen (A, B, C, D, E & F) in ons vereniging kunnen ‘vullen’ met kids! Die extra woningen zijn hard nodig.

Niet onbelangrijk om te weten: Als iemand een probleem precies kan benoemen dan weet hij/zij ook het begin van de oplossing. We horen die oplossingen ook graag.

Overige berichten