Nieuwjaarsspeech (van de voorzitter)

Beste leden,

Vandaag is wat mij betreft een traditie weer nieuw leven ingeblazen: het 1ste tegen Oud-Zwammerdam. Onze eigen Oliebollen-Cup. Veel respect overigens voor de taaie rakkers van Oud-Zwammerdam, die er een echte wedstrijd van hebben gemaakt.

We kunnen terugkijken op een mooi jaar, waarin we ons 65-jarig bestaan hebben gevierd. Een week lang met mooie momenten en waarin ieder zijn eigen hoogtepunt zal herinneren: Jaap Koster die uit de helikopter stapte met de pupil van de week, de 40-plus avond tot letterlijk in de kleinste uurtjes, de opkomst van de spelers voor de thuiswedstrijd tegen DWO met de cheerleaders van UDI en de pupillen met hun graffiti-kunstwerk, de reünie met al die foto’s uit de oude doos, de zaterdagavond waarin we hebben laten zien dat we minstens zo muzikaal zijn als dat we kunnen voetballen. En de verkiezing van het beste-elftal ooit. Persoonlijk heb ik genoten van het maken de Wall of Fame. We hebben daarmee letterlijk onze geschiedenis in het heden teruggebracht. Een bijzonder moment.

Uniek was de spelersuitwisseling met Bellingham United: Brendan & Sean die hier hebben laten zien hoe goed Amerikaanse voetballers zijn en wat wedstrijdmentaliteit betekent. We hebben ze onze haring laten eten, dat beviel niet zo goed, maar mosselen gingen soepel naar binnen. Onze drie boys gingen van de zomer daar vijf weken naar toe en speelde o.a. in de finale om de Amerikaans-Canadese beker. Een unieke ervaring die ze hun leven lang meenemen. We hebben nog wekelijks, via Facebook, contact met de trainer, met de eigenaar van de club en het gastgezin waar onze jongens waren.

Lief en leed horen bij een vereniging; het definitieve afscheid van Fred, maar gelukkig ook de terugkeer van Rien en Jan. De spanning rondom de uitslag van het onderzoek bij Ferry. We waren er allemaal bij en leefden mee. ‘Een Gelukkig Nieuwjaar’ kan al binnen kwartier zijn verknald. Maar ook Adrie mag hopen dat er nog veel goed komt.

Kijkend naar dit jaar, 2014, verwacht ik dat we definitieve stappen gaan zetten op weg naar een kunstgrasveld. We hebben, mede door de droogte, nog eens extra ervaren, al in juli/augustus/september, dat we op deze manier echt niet verder kunnen. Thuiswedstrijden die je uit moet spelen, trainingen waarbij we aan Rohda’76 moeten vragen: ‘Mogen we a.u.b. van jullie kunstgrasveld gebruik maken’ (dat mocht gelukkig). Min of meer het hele seizoen tot dusver hebben we door de droogte of door de nattigheid nog geen normale trainingsweek gehad. Een klein kunstgrasveld is natuurlijk super, maar uit berekeningen van de VNG/KNVB blijkt dat we op jaarbasis zo’n 700 uur te kort hebben aan trainingsaccommodatie. We weten dus als bestuur wat ons te doen staat.

Rob, fijn dat je in ieder geval nog een jaar bij ons hoofdtrainer blijft. Wij hopen echt dat jij de eerste bent die met de selectie traint op het kunstgrasveld: … en dan bedoelen we op ONS kunstgrasveld!

Tot slot wil ik toch nog even jullie aandacht vragen voor toch wel een bijzonder moment. Op de afgelopen jaarvergadering kreeg ik opmerkingen hoe het toch precies stond met onze clubkleuren: groen (thuis-shirt) en vooral niet lichtblauw (uit-shirt), … er werd zelfs aangetwijfeld of ik wel een ‘groen hart’ had. Om eerlijk te zijn: we willen niets liever dan de groenste club uit de regio zijn. Daarom hebben we besloten over te gaan op groene stroom. Aanwezig hier is Martin Gordeau, bestuurslid van Coöperatie Groene Hart Energie. We gaan het contract ondertekenen waarmee we bezegelen dat VVZwammerdam in 2014 groene stroom gaat afnemen van Groene Hart Energie. Zo maken we op termijn heel Zwammerdam groen. Jullie gaan daar nog meer van horen dit jaar.

20140104 GroeneHartEnergie VVZwammerdam

Beste leden, beste Martin, beste Gert … super dat je in ons land was deze feestdagen, beste Peter, Leendert & Pim dank voor de drie mooie voetbaljaren, beste vrijwilligers dank voor jullie inzet, beste Herman en Leen werk aan jullie herstel, lieve Adri fijn dat je hier bent … we heffen het glas op de toekomst, die we vandaag weer een beetje dichterbij hebben gehaald. De toekomst is groener dan ooit en ik hoop voor ons allemaal meer dan de moeite waard. Gelukkig Nieuwjaar!

NB: na afloop kwam Jan van Dorp sr. naar me toe en vertelde dat we vreselijk trots mochten zijn op onze dochters (Karlijn en Veerle) die toch maar mooi met VR1 kampioen zijn geworden afgelopen jaar. Inderdaad de kampioenschappen van de D1 en VR1 mogen natuurljk niet ontbreken in dit overzicht. Sorry, dank voor de tip, Jan.

Overige berichten