VVZwammerdam – SPV’81 2-1

‘Eind goed, al goed’ is de kortste samenvatting van deze wedstrijd. De mannen moesten letterlijk alles uit de kast halen om de drie punten binnen te slepen. Het goede nieuws is dat dit uiteindelijk in de 86ste minuut lukte en dat het aan energie niet ontbrak. Daarmee blijven ‘we’ in de race om de 1ste periode en hebben ‘de jongens’ alles nog in eigen hand komende week in Harmelen bij tegenstrever SCH’44, die ook de volle buit binnenhaalde bij WDS. En ons Groene Hart klopt nog.

Reijer Peters bezorgt Damme in de 86ste minuut de 3 punten.

Waarschijnlijk hadden de Dammenaren rond de 80% balbezit over de hele wedstrijd. Maar het stroopte ergens in het strafschopgebied min of meer de hele wedstrijd. Zijn de voorzetten niet goed genoeg of liepen de spits en de oprukkende middenvelders in het strafschopgebied steeds op de verkeerde plek? Daar moeten ze het onderling van de week maar eens over hebben. Kan gebeuren: het is immers nooit alle (26) wedstrijden een vanzelfsprekend feest.

We waren gewaarschuwd; SPV had vorige week thuis tegen WDS laten zien dat ze prima kunnen counteren en fouten van verdedigers resoluut weten af te straffen. En dat gebeurde ook. Het is overdreven om te stellen dat de mannen uit Polsbroek met de rust ook al met 1-2 hadden kunnen voorstaan; twee keer op onze helft en bijna twee doelpunten. Het was gelukkig slechts 1-1 met de rust.

Er was de hele wedstrijd min of meer een belegering van het strafschopgebied van de SPV-ers en binnen een kwartier was het al 1-0 door een doelpunt van Justin Bons. Dat was nog volgens planning. Maar daarna stroopte het steeds in de buurt van het vijandelijke strafschopgebied of de uitstekende doelman van SPV stak er een stokje voor. Jim van Vliet, Justin Bons, Morris van Vliet, Koen Woudenberg en Jordi de Groot regen de kansen aaneen, maar er werd alsmaar niet ‘afgedrukt’ zoals dat in jargon heet. En dan schiet Stijn Achterberg van SPV’81 wel de bal keurig achter doelman Maico du Chatinier. Mooie goal – in zijn soort – dat wel, … na een een half uur. En vijf minuten later had het nog een keer kunnen gebeuren.

In de tweede helft werd er uit een ander vaatje getapt: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En daar hebben we net op tijd mee kunnen oefenen, samen met Chris, Gerald en Ruben, als onverhoopt volgende week in Harmelen het ook even niet gaat. Mouwen opstropen en als het niet mooi gaat, gewoon door blijven douwen. Gaan tot het gaatje (in de bres). De automatismen bleven gelukkig wel (totaalvoetbal), maar als het niet in het strafschopgebied afgerond kan worden, dan moet het er maar net buiten. Chris Moors legde de bal op Reijer Peters, die zag dat gaatje in de bres en schoot de knikker gericht in de touwen in de 86ste minuut, pffff. ‘Oh Happy Day’, maar we kunnen dus uit twee vaatjes tappen!! Naast drie verdiende punten was dat de bonus-opbrengst van deze zaterdagmiddag aan de Spoorlaan.

NB: Affiche komende week is: SCH’44 (nummer 2) tegen VVZwammerdam (nummer 1). We zien u graag in Harmelen. Misschien is er na afloop wel een 3e vaatje waaruit getapt kan worden 😉