Sportief – VVZwammerdam 1-2

Zoals verwacht wonnen we in Woerdense Verlaat, een dorp met exact dezelfde problemen die we in Damme hebben en dus ook een vereniging met exact dezelfde problemen. Sportief heeft nog een 1e, 2de en een VR1. De jeugd is ook gedwongen elders te spelen in verband met incomplete teams. Veelal bij Siveo’60. Maar als je binnen een kwartier op 0-2 staat, verwacht je niet dat je met veel mazzel met 1-2 weer naar huis mag.

Het was een wedstrijd zonder kaarten, mag ook wel eens gezegd worden en een wedstrijd met twee gezichten, maar toch ook twee keer hetzelfde gezicht. In beide helften kwam Sportief niet echt aan de bak, maar in 2e helft hadden ze toch de controle over de wedstrijd. Dat vraagt enige toelichting. In de eerste helft hadden onze mannen steeds de druk er vol op. Wel speelden zoals we wilden met gevaarlijke buitenspelers en aanvallende wing-backs en soms dwars door het midden (Morris). Zoals we gewend zijn als we in goede doen zijn. Vermoedelijk stonden in de eerste helft er gemiddeld 15 van de 22 spelers in het strafschopgebied van Sportief. En in de 12e en 14e minuut maakten we twee goals. De eerste was het meest bijzonder. Wingback Reijer Peters wipte de bal met zijn hak (zie de foto hieronder) over zichzelf heen voor de voeten van spits Jordi de Groot en dan is het vanzelfsprekend 0-1. Twee minuten laten ook een soort carambole, maar nu van Mitchell Bons op Morris van Vliet die beheerst intikt. Binnen een kwartier 0-2 op de teller. Dat is lekker, als je nog vijf kwartier moet.

Maar dan treden de aloude voetbalwetten in: een bal op de deklat, een paar uitstekende ballen van de doelman van Sportief, van de ene scrimmage (rommelige spelsituatie) vlak voor de goal, in het zogenaamde doelgebied, van Sportief naar de andere scrimmage. Maar wat de jongens ook doen, de 0-3 wil niet vallen. Onze jonge doelman Bas Kwakernaak, die zijn debuut maakte in een competitiewedstrijd in de A-categorie had bijna letterlijk geen bal te doen in die eerste helft.

Na rust maakte Sportief de 1-2 in de 53ste minuut en daarna werd het lastig voor Damme. De vier verdedigers bleven eindeloos de bal naar elkaar spelen – rond de middenlijn – zonder nog de diepte te zoeken en als het gebeurde loerde een counter. In de 58ste minuut werd er een goal van Sportief afgekeurd. En na een uur kwamen de eerste wissels. We hadden wel steeds de bal, maar paradoxaal genoeg niet echt grip op de wedstrijd. Een 2-2 bleef in de lucht hangen bij 80% balbezit van Damme met 21 man op de helft van Sportief. Bijzonder.

Een eindje verderop speelde NSV’46 tegen koploper sc Woerden gelijk (2-2). We staan dus nu op drie punten van de koploper en duwde collega dorpsclub Sportief – helaas – onder de degradatiestreep. Komende week ontvangen we Siveo’60 aan de Spoorlaan. Nog acht wedstrijden te gaan. Bas gefeliciteerd met dit mooie debuut!

Benieuwd naar het van 0172Sport over deze wedstrijd? Link staat hier!