Semper Altius – VVZwammerdam 1-2

Het was best een eindje rijden naar Rijswijk, maar daar stond dan ook een prachtige accommodatie met een kunstgrasveld inclusief een groene infill. Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig. Even rondkijken op Internet: dit stond op 21 oktober 2019 in het Voorburgs Dagblad: Door een uitzending van het televisieprogramma Zembla in 2016, kwam het gebruik van kunstgrassportvelden negatief in het nieuws. Met name de zwarte korrels van versnipperde autobanden zouden hoge concentraties van kankerverwekkende stoffen bevatten. Hoewel dit laatste nooit echt is bewezen, heeft de gemeente Rijswijk voor de twee te renoveren kunstgrasvelden voor de zekerheid toch gekozen voor een andere soort instrooimateriaal, TPE, Thermo Plastisch Elastomeer. Weliswaar ook een rubbergranulaat, maar volgens ingewijden voldoet dit materiaal in principe aan het Besluit Bodem kwaliteit. Rijswijk is niet de enige gemeente met TPE kunstgrasvelden, ook in grote steden als Utrecht, Nijmegen en Zwolle zijn inmiddels deze kunstgrasvelden aangelegd. De levensduur van het nieuwe kunstgrasveld bij zowel Semper als bij RVC/Celeritas bedraagt zo een tien tot twaalf jaar. Ok, dat weten we dan ook weer voor een volgende keer.

We zitten samen in een poule voor de KNVB-beker met Kickers’69, MMO en Semper Altius. Zaterdagmiddag dus eerst naar Semper, een vereniging met 750 leden en met maar liefst 35 jeugdteams en 9 senioren-teams. Van onze nieuwelingen was alleen doelman Maico du Chatinier aanwezig op het veld. Bryan van den Nieuwendijk is helaas ondertussen geblesseerd geraakt en was aandachtig toeschouwer. De anderen zijn nog op vakantie. De eerste 15 minuten gingen buitengewoon soepel en het was wachten op de eerste goal, maar die viel niet en in de 23e minuut was de eerste drinkpauze. Semper voetbalde zich langzamerhand onder de druk weg en maakte de 1-0 na ruim een half uur en dat bleef het tot de rust, maar Semper had ook nog maar zo met 2-0 voor kunnen staan, maar schoot gelukkig voorlangs.

Na rust bleef Damme soeverein de bal rond tikken en over het hele veld verplaatsen. Semper kwam nauwelijks nog van de eigen helft en stond permanent onder druk. Koen forceerde een strafschop (zie foto’s), kreeg hem ook en maakte de terechte 1-1. Een kwartier later kopte Morris van Vliet de 1-2 binnen, maar de scheids zag een overtreding. In 75ste minuut kregen we een vrije trap. Invaller Gerald (die van de autorijschool) plaatste zichzelf achter de bal een knalde hem onbescheiden fenomenaal binnen (foto’s volgen hieronder, helaas geen film) en daarmee leek de wedstrijd beslist. Semper was duidelijk conditioneel minder ver dan Damme. Dat leek het grootste verschil uiteindelijk deze middag. Het gif en de vechtlust van de eerste helft zagen we de tweede helft niet terug bij Semper. Daarnaast maakte onze verdediging in de 2e helft geen enkele fout, zelfs geen foutje. Onverstoorbaar waren ze steeds vinniger dan de tegenstander die er letterlijk niet aan te pas kwam. Ook hun invallers maakten het er niet beter op. Thijs Captein (JO23) maakte een mooi debuut als rechtsback. Het had nog 1-3 kunnen worden als een knal van Thom de Bruin via onderkant lat tegen de touwen was gegaan 1 minuut voor tijd, maar helaas kwam de bal weer terug in het veld. Hoe dan ook een goede wedstrijd van de groenen die met 1-4 afgesloten had moeten worden.

Komende week zaterdag 10 september thuis om 14:30 uur tegen Kickers’69. Kickers won hun bekerwedstrijd thuis met 1-0 van MMO. Het is dus gelijk een 6-punten wedstrijd tegen de voormalige ploeg van onze trainer Erwin van der Zee. Balsponsor is Kempenaar-Renault. We hebben er zin in, de eerste thuiswedstrijd sinds (7 juni) drie maanden.