VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 herpakt zich

Voorzitter Jaap Peters maakte zich al zorgen. Worden er bij nederlagen geen verslagen meer geschreven? Tsja, toevallig heeft de vlaggende reporter de twee verloren wedstrijden grotendeels gemist i.v.m. biljart en toneelverplichtingen. Voor de volledigheid: in een boeiend duel heeft VVZwammerdam VR1 de thuiswedstrijd tegen RCL net aan verloren. Na een 0-2 achterstand bij rust wist Zwammerdam zich terug te knokken tot 2-2, om vervolgens alsnog de deksel op de neus te krijgen. 2-3! De week erop gevolgd door een onnodige nederlaag in en tegen Zevenhoven. Een langdurig offensief met veel kansen (waarbij het metaalwerk van het doel menigmaal geraakt werd) leverde geen treffer op. Achterin één op één spelen leverde wederom een deksel op de neus op. 1-0!

Dan het verslag van deze zaterdag. De thuiswedstrijd tegen De Jodan Boys moest de ommekeer brengen en de eventuele titelaspiraties weer aan gaan wakkeren. Vorig jaar leverde deze wedstrijd een doelpuntenfestijn op (11-0) maar al tijdens dat seizoen toonde Jodan Boys aan dat de dames gegroeid waren. De uitwedstrijd werd door VVZ met 1-0 verloren. Van onderschatting kon dus geen sprake zijn. Coach Patrick van der Meer had zijn voltallige selectie tot zijn beschikking en startte met de volgende elf: op doel Kayleigh Jansen, achterin Frouk Verburg, Gwyneth Wolfert, Jesca de Jong en Elske de Pater. Op het middenveld Marjolein van der Post, Zita Vis en Sietske Hoogeveen en voorin de gezusters Zuidam, Lisa en Anne en Deborah van der Meer. De wedstrijd stond onder leiding van de kundige heer Van Beek.

Het begin was voor Jodan Boys, dat druk naar voren zette en makkelijker wist te combineren. Echt grote kansen leverde dat nog niet op, maar Zwammerdam was gewaarschuwd. Deze wedstrijd krijg je niet cadeau. Langzaam wist Zwammerdam zich aan de druk te ontworstelen en wist het ook kansjes te creëeren. Dan opeens was daar Deborah van der Meer. Met een Bergkampiaanse actie (andere kant wegdraaien en de bal volgen, Google de beroemde goal tegen Newcastle United maar even) wist zij zich van haar tegenstander te ontdoen en alleen op het doel af te stormen. Randje zestien vervolgens de bal diagonaal in de andere hoek knallen… Een wereldgoal! 1-0. De wedstrijd bleef daarna boeiend en grootbeeld in evenwicht, maar het spelletje lag nu in Dams voordeel. 1-0 zou de ruststand blijven.

Na rust kreeg de wedstrijd een vreemde wending. Zwammerdam liet grote ruimtes tussen de linies, hetgeen hachelijke situaties opleverde. Zo wist Jodan Boys bij een uitbraak een levensgrote kans te creëeren, welke eindigde op de lat en vervolgens in de handen van Kayleigh Jansen. Terwijl de wedstrijd volledig had kunnen kantelen, gebeurde het tegenovergestelde. Zwammerdam gooide de wedstrijd op slot. Eerst was het goed doorzetten van Kirsten van Asselt, waardoor de bal voor de voeten van Lisa Zuidam kwam, die beheerst afdrukte, 2-0. Niet lang daarna gevolgd door Kirsten van Asselt zelf, die een mooie aanval wist af te ronden door de bal strak in de goal te plaatsen. Daarmee was het verzet van Jodan Boys wel gebroken. Zwammerdam mistte nog een aantal kansen om de score uit te breiden. Zo wist Martine Koole een weergaloze solo niet in maar op de kruising te laten eindigen. Ook Deborah van der Meer, Lisa Zuidam en Kirsten van Asselt kregen nog enkele goede mogelijkheden Jodan Boys kreeg op het einde toch de enigszins verdiende eretreffer. Een kleine verdedigende fout (waarbij Jodan Boys ook een lichte overtreding maakte) werd gelijk afgestraft en leverde de 3-1 eindstand op.

Al met al een prima herstelwedstrijd na twee zure nederlagen. Van belang is dat de neuzen dezelfde kant op blijven staan, willen we nog om de titel gaan strijden. Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen SJZ. Op naar de volgende driepunter.

Tot zover,

De vlaggende reporter