VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 door in beker na een parodie op een wedstrijd

Afgelopen zaterdag 14/9 speelde de dames van VVZwammerdam hun 2e en laatste bekerwedstrijd in de poulefase. Na twee weken geleden Altior VR2 met 3-4 opzij te hebben gezet was nu ARC VR3 aan de beurt. Altijd spannend bij een VR3, want je weet nooit wie je voor je krijgt als ze te kort aan speelsters hebben.

20130914 01 DaisyStreefland

Het verzamelen gebeurde ditmaal niet in Zwammerdam maar bij ARC aangezien dit voor de Aarlanderveners onder ons makkelijker was. Er was om 11.30 uur afgesproken en uiteraard was iedereen om kwart voor 12 (dames nemen nu eenmaal een marge, eerst good looking) aanwezig zodat we de lange wandeling naar kleedkamer 20 konden beginnen. Van een voorgenomen wedstrijdbespreking kwam weinig terecht omdat de bewuste kleedkamer nog gevuld was met beginnende mannelijke pubers en beide teams geen zin hadden in elkaars aanwezigheid in een kleine ruimte. De opstelling werd doorgenomen, een paar vragen werden beantwoord en na het omkleden werd er gang gemaakt naar veld 7. Tijdens de warming up werden wat zaken over de tegenstander duidelijk zoals dat VR3 een team in oprichting was en nog niet geheel compleet en werd opgevuld door meisjes van rond de 14. Al snel dreigde onderschatting meester te maken over de Damse dames, maar was het niet een week geleden dat bondscoach Van Gaal beweerde na de interland tegen Andorra dat makkelijke wedstrijden niet bestaan! Maar ook over ons was voor de wedstrijd veel duidelijk doordat de tegenstander ons team had gegoogled en daarin veel foto’s van wijn en platte karren had gezien. De warming-up verzande al snel in gekwebbel en zeker nadat Simon wist te vertellen dat er geen scheidsrechter zou komen en de leider van de tegenpartij liever bier of voor de dames beter wijn in de kantine zouden gaan drinken en de partij schriftelijk af te doen. Gelukkig voor de sportievelingen werd er ergens op het grote terrein van ARC toch nog iemand (veel dank!) gevonden die de fluit ter hand wilde nemen en met assistenten zonder vlaggen, maar met paraplu, de wedstrijd met een fluitsignaal wilde starten.

VVZwammerdam startte met de volgende basiself: Daisy Streefland – Jesca de Jong, Lianne Angenent, Karlijn van Dorp, Manouk Sloothaak – Veerle Peeters, Marjolein van der Post, Fleur Oltshoorn, Kirsten van Asselt – Anne Zuiddam en Martine Koole. Britt van der Heijde die al een wedstrijd in de benen had en Patty van der Veer die voor de gelegenheid even terug was zaten op de bank die er niet was.

Vanaf de start was het toch wel duidelijk dat het VVZwammerdam was die het meeste balbezit had maar als de jonge honden/puppies van de tegenpartij de bal had, zij toch wel erg snel en speels waren. Na 10 minuten spelen werd er toch een paar keer verbeten achter de tegenstander aan gesprint en waren de eerste vijf corners zomaar voor ARC. Toch kreeg Damme meer grip en kwamen de grote kansen, Marjolein en Martine kwamen dichtbij maar toch net niet tot de openingstreffer. Doordat de tegenstander met de linies steeds verder uit elkaar ging spelen werden de ruimtes steeds groter en kon Kirsten die achter de spitsen stond (op 10) een steeds grotere rol gaan spelen en de eerste treffer na een kwartier spelen van haar voet. Daarna werden de meisjes van ARC even overlopen en wisten Marjolein en Martine de 0-2 en 0-3 aan te tekenen. Jesca die in de trainingen een lichte blessure had opgelopen kon nu gespaard worden en Patty kon haar tijdige rentree maken op de linksback positie. Ongeveer 5vijf minuten voor rust ging het talrijk meegekomen publiek de verre tocht naar verse koffie al maken, helaas miste zij de goals van Martine 2x, Anne en nogmaals Kirsten. 0-7 was dus de ruststand in iets wat eigenlijk geen wedstrijd meer was.
In de rust werd nog even benadrukt dat niet iedereen op doelpuntjacht hoefde te gaan en dat iedere positie bezet moest blijven. Ook ging Martine op doel, Daisy in de spits en Kirsten mocht even plaatsmaken voor de door kou bevangen Britt.

In de 2e helft geloofde Zwammerdam het verder wel; volgende week staat immers de start van de competitie te wachten in de 4e klasse tegen Rijnvogels en de volgende ronde van de beker was met deze stand wel zeker. Zodoende was het ARC die beter uit de kleedkamer kwam en zowaar de eer redde met een goal. Hierna speelde Zwammerdam op balbezit en kon met mooie combinaties de bal zomaar 30 passes in het eigen team houden zonder echt kansen te creëren, maar het maakte wel indruk. Gelegenheidsspits Daisy wist dit te doorbreken met een doelpunt en toen stond het 1-8. Veerle maakte hierna weer plaats voor Kirsten die voor wat meer gevaar kon zorgen voorin en even later kon zij ogenschijnlijk simpel maar met veel klasse de eindstand van 1-9 op het scorebord zetten. Er waren nog ruim 15 minuten te spelen maar het was koud, het regende, het waaide en de prima fluitende scheidsrechter vond het genoeg en blies af en dat vond niemand een probleem.

De coach van ARC complmenteerde onze dames met de mededeling: ‘Het zou mooi zijn als met mijn meisjes jullie niveau gaan halen’. Die coach kon bij de dames niet meer kapot.

Met deze uitslag gaan de dames soeverein naar de volgende bekerronde en heeft dit kalenderjaar nog steeds geen wedstrijd verloren. Volgende week zal het met de start van de competitie aan de Spoorlaan toch echt wat lastiger worden, maar dit is voor dit team een mooie uitdaging!

Programma VR1