VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 verslaat naaste belager Altior

Na de deceptie tegen Kagia twee weken geleden, was vandaag de kans op revanche. Tegenstander in Zwammerdam was de Langeraarse formatie in het oranjezwarte tenue. Een ploeg waar de Damse dames het traditioneel moeilijk mee hebben. De uitwedstrijd was geëindigd in een gelijkspel. Trainer Cees van Leeuwen was op oefenstage in Duitsland en Peter Kranenburg moest tijdens de wedstrijd overschakelen naar VVZwammerdam 1, om daar te gaan vlaggen. De volgende elf dames begonnen aan de strijd. Op doel Kayleigh Jansen, achterin Jessica van ‘t Hoog-Kooij, Frouk Verburg, Deborah van der Meer en Karlijn van Dorp. Het middenveld bestond uit Marjolein van der Post, Martine Koole en Kirsten van Asselt. Voorin Lisa Zuidam en Anne Zuidam op de flanken en in de spits Zita Vis. Manouk Sloothaak, Jesca de Jong, Leonie Uittenbogaart en Daisy Streefland begonnen op de bank. De wedstrijd werd geleid door alleskunner Hans van Beek.

Al snel werd duidelijk dat dit niet perse een goede, maar wel een spannende wedstrijd ging worden. Altior speelde op de omschakeling en Zwammerdam probeerde het spel te maken. Beide ploegen hadden het daar moeilijk mee. Toch was het Zwammerdam dat de ban brak. Binnen het kwartier stoomde Kirsten van Asselt middendoor, kreeg de bal mooi mee en besloot van afstand de bal laag in de hoek te plaatsen. 1-0! Altior liet zich echter niet kennen en wist binnen no-time iets terug te doen. Een goed geplaatste counter eindigde in de kruising en de 1-1 was een feit. Zwammerdam probeerde zich op te richten, maar wist niet tot vloeiend aanvalspel te geraken. Sterker nog, het was Altior dat steeds dreigender werd en goed tussen de linies van Zwammerdam wist te spelen. Vlak voor rust was het toch Zwammerdam dat de voorsprong nam. Marjolein van der Post nam de bal mooi mee en schoot diagonaal in de bovenhoek de 2-1 binnen. De ruststand werd nog aangenamer na een mooi aanval in de laatste minuut voor rust. Zita Vis legde bal mooi klaar voor Lisa Zuidam, die haar befaamde poeier afvuurde. De keepster wist deze nog te keren, maar in de rebound wist zus Anne Zuidam alsnog te scoren, 3-1.

Tijdens de rust werden er de nodige wissels toegepast, niet geheel zonder strijd. En met vers bloed kwamen de dames het veld op. Zwammerdam leek wat meer controle te hebben over de wedstrijd en daarbij zakte het tempo wat in. Altior leek het wel te geloven en het schouwspel werd enigszins saai. Er waren mogelijkheden om de score uit te bouwen, maar daar werd onzorgvuldig mee omgegaan. Een kwartier voor tijd wist Altior de druk toch weer op te voeren, hetgeen resulteerde in een aansluitingstreffer, 3-2. Zwammerdam raakte onnodig in paniek en een gelijkmaker leek in de lucht te hangen. Met vereende krachten wisten de Damse dames dit echter te voorkomen. Aan alle onzekerheid kwam een einde toen Debora van der Meer een corner in ene (met wat behulp van de wind) in de goal wist te laten landen en de 4-2 op het bord kwam te staan. Hiermee had zij ook getekend voor de eindstand.

Een zwaarbevochten overwinning op een lepe tegenstander. Dat geeft hoop voor de rest van het seizoen. Er komen nog een paar pittige wedstrijden aan. Wellicht is een stevige conditietraining ook weer eens nodig om deze wedstrijden tot een goed gevolg te laten komen.

Met sportieve groet,

De vlaggende reporter