VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 kan titelaspiraties afschrijven

Zwammerdam bevindt zich in een vreemde competitie. Buiten ARC en het ongenaakbare Oegstgeest zijn de tegenstanders doorgaans zeer zwak. Tot nu toe wisten de bovenste drie die wedstrijden dikwijls eenvoudig te winnen. Het puntverlies aan het begin van het seizoen tegen Kagia en Altior zorgt ervoor dat Zwammerdam niets meer in eigen handen heeft. Onderlinge duels tegen ARC en Oegstgeest zouden uitkomst moeten kunnen bieden. Daarvoor is het van belang geen puntverlies tegen de ‘kleintjes’ op te lopen. Deze zaterdag stond de uitwedstrijd tegen de nummer laatst Kagia op het programma. Het thuisduel was geëindigd in een 1-1 gelijkspel, waarbij Zwammerdam ontelbare kansen om zeep had geholpen. Efficiënt omgaan met de kansen was dus het devies voor vandaag.

Trainer Cees van Leeuwen had de volgende opstelling meegegeven. Daisy Streefland op de goal, met voor haar Karlijn van Dorp en Jessica van ‘t Hoog-Kooij en op de backs Leonie Uittenbogaart en Jesca de Jong. Op het middenveld stonden Marjolein van der Post, Kirsten van Asselt en Manouk Sloothaak. Voorin moesten Lonneke Verheul, Martine Koole en Lisa Zuidam voor gevaar zorgen. Op de bank zaten Zita Vis, Britt van der Heijden en Kayleigh Jansen.

Over de wedstrijd valt veel en weinig tegelijk te zeggen. Zwammerdam speelde onthutsend zwak en Kagia bleek een stuk taaier dan de stand op de ranglijst deed vermoeden. In tegenstelling tot de thuiswedstrijd werden er minder kansen gecreëerd en aan de andere kant een paar kansen weggegeven. Een aantal halve mogelijkheden werden jammerlijk gemist. Toch leek alles nog goed te komen. Na een half uur tenenkrommend slecht voetbal, kwam er ineens een moment van schoonheid. Kirsten van Asselt sneed door de verdediging van Kagia heen en leverde een puike voorzet op Martine Koole die beheerst afrondde, 0-1. De ban leek gebroken en de deur was opengezet naar een grotere score. Het tegendeel bleek echter het geval. Kagia verstopte zich niet en bleef stug voetballen, terwijl Zwammerdam bleef verzanden in fouten die bij de f-pupillen nog niet voor mogen komen.

De tweede helft werd het spelbeeld zonodig nog slechter. Elke afvallende bal was voor Kagia, constant de drukte opzoeken en het voor het doel langs uitverdedigen werden tot een kunst verheven. Met de hachelijke situaties die daarbij horen als logisch gevolg. Meerdere keren moest de in de tweede helft ingevallen Kayleigh Jansen handelend optreden. Maar wie slecht voetbal zaait zal puntverlies oogsten. Zwammerdam vroeg gewoon om een gelijkmaker en die viel dan ook in de laatste tien minuten. Slecht uitverdedigen bracht de spits van Kagia in stelling en deze rondde fraai af, 1-1. In de slotminuten probeerde Zwammerdam de winnende treffer te forceren. Het meest dichtbij was Martine Koole, maar ook zij was niet in goede doen.

Al met al een draak van een wedstrijd met als gevolg dat de concurrenten nog verder uit kunnen lopen. Volgende week wordt er niet gevoetbald, maar 4 maart krijgen de dames kans op revanche tegen Altior. Er zal dan uit een ander vaatje moeten worden getapt.

Programma VR1