VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 begint gelijk met 8-0

In een seizoen waarin het overwinningen regent, eindigde de eerste seizoenshelft enigszins teleurstellend. Het bekeravontuur eindigde in een ruime nederlaag. De laatste competitiewedstrijd was echter een klinkende overwinning in Polsbroek, waar met een 0-7 zege werd afgerekend met de dames van SPV81 VR1. En dezelfde tegenstander verscheen deze zaterdag in Zwammerdam voor het vervolg van de competitie. Trainer Cees van Leeuwen benadrukte dat er van onderschatting geen sprake mag zijn en wilde een scherpe start van zijn dames

De volgende elf moesten daarvoor gaan zorgen: op doel Deborah van der Meer, die de geblesseerde Kayleigh Jansen verving. Centraal achterin stonden Leonie Uittenbogaard en Jessica van ‘t Hoog-Kooij gepositioneerd, met op de backs Manouk Sloothaak en Jesca de Jong. Het middenveld bestond uit Marjolein van der Post, Martine Koole en Kirsten van Asselt. Voorin mochten de gezusters Anne en Lisa Zuidam samen met spits Lonneke Verheul optreden. Op de bank startten Kim Kleijn, Britt van der Heijden en Zita Vis. De wedstrijd stond onder leiding van de ervaren heer Kindt. Onder toeziend oog van voormalig trainer Kors Pennin begon de wedstrijd om 12.10.

De gewenste scherpe start kwam er voor trainer Van Leeuwen. Zwammerdam zette gelijk druk en het was wachten was op de openingstreffer. Deze kwam al na een paar minuten. Kirsten van Asselt soleerde door de Polsbroekse verdediging en zag haar voorzet door een verdedigster van SPV in het doel belanden, 1-0! Niet lang daarna gevolgd door een schitterende aanval, waarbij Lonneke Verheul en Martine Koole het Barcelona tikkie takkie spel op hoge snelheid uitvoerden, waarna Anne Zuidam de bal strak voorgaf op Lonneke Verheul die vakkundig de 2-0 binnenschoot. Zwammerdam besloot geen gas terug te nemen, maar juist bij te geven. Uit een corner kwam de bal bij Martine Koole terecht, die van dichtbij geen fout maakte en de 3-0 aantekende. Ook de 4-0 kwam van de voet van Martine Koole, die vanaf randje zestien een eenvoudige schuiver in de rechterhoek afdrukte. Na de zoveelste assist van Anne Zuidam was het de beurt van Kirsten van Asselt om met een eveneens diagonale schuiver de 5-0 te maken. Anne Zuidam kreeg loon naar werken en schoot een prachtige bal a la Van Basten (zij het dan vanaf de grond genomen) over de keepster in de linkerbovenhoek. 6-0! De ruststand kwam van de voeten van Martine Koole. SPV speelde met een zeer agressief buitenspelvalsysteem. Waar echter niet op gerekend was dat Martine Koole in plaats van een dieptepass zichzelf lanceerde en alleen doorbrak. Oog in oog met de keepster kwam haar killerinstinct ten volste tot haar recht. Na een mooie sleepbeweging passeren zij de keepster en schoot de 7-0 binnen. Tussen al dit doelpuntengeweld had Marjolein van der Post nog een prachtig schot afgeleverd, dat echter op de kruising uiteen spatte.
In de rust had trainer Van Leeuwen twee doelstellingen voorgelegd. Enerzijds de nul houden en anderzijds toch minimaal 10 goals maken. De praktijk was weerbarstig. De tweede helft had net zo goed schriftelijk kunnen worden afgedaan. De ruimtes werden groter en het spel slordiger. Desalniettemin kwamen er ook in de tweede helft een aantal goede kansen. Zo zag Marjolein van der Post wederom haar inzet op de ‘houten’ staanders van het doel belanden. Ook Zita Vis zag haar invalbeurt bijna beloond met een goal. Haar inzet verdween net naast de goal. Verdedigend zat het goed in elkaar. De verdediging verloor vrijwel geen duel en gelegenheidskeepster Deborah van der Meer vermaakte zich prima, op een klein momentje na, waarbij er bijna een kolderiek tegendoelpunt had kunnen vallen. Lisa Zuidam was de tweede helft op de linksbackpositie beland en liet verbaal weten hoe deze positie haar beviel. Een serie invectieven daverden over het veld, waarbij de vlaggende reporter een enorm spectrum aan onwelvoeglijke naamwoorden uit haar mond hoorde ontsnappen. Desalniettemin bleef de nul gehandhaafd. Het andere doel werd echter niet behaald. Er viel slechts een extra goal te vieren. Dit was wel een beauty. Wederom wist Anne Zuidam uit schier onmogelijke hoek de bal weergaloos in de verre bovenhoek te deponeren, 8-0!
Al met al een ruime overwinning met een helft uitstekend voetbal. De liefhebber kan de goals nakijken op de Facebookpagina van de dames, want beeldreporter Selim (vriend van Deborah) heeft wederom een mooie filmopname gemaakt en voorzien van zijn kenmerkende commentaar: It’s a goal! Volgende week wacht een pittige tegenstander, Sportlust VR1. U zult het dan zonder de vlaggende reporter moeten stellen, maar met Peter Kranenburg is er een zeer deskundig vlagger in huis.
Met sportieve groet,
De vlaggende reporter