VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 ‘Delft’ onderspit

De flauwe woordgrap met Delft/delft hierboven verwijst uiteraard naar de plaats waar Den Hoorn tegenaan ligt. Een flinke voetbalclub met een levendige vrouwen/meisjes-afdeling. Daartegen moesten de Damse dames het opnemen in de 3e ronde van de KNVB-beker. Na een vlekkeloze kwalificatie in de poule en een kinderlijk eenvoudige overwinning in de 2e ronde, wachtte er vandaag een pittige tegenstander. sv Den Hoorn komt eveneens uit in een 4e klasse en speelt daar hoog mee. Op voorhand een vergelijkbare tegenstander voor Zwammerdam. Van onderschatting kon dus geen sprake zijn. Dan werden de dames uit Zwammerdam nog ondersteunt door een buslading supporters. Het groenwitte legioen! Trainer Cees van Leeuwen stuurde de volgende opstelling mee naar gelegenheidscoach Simon Oosterbeek.

Op doel Kayleigh Jansen, centraal achterin Frouk Verburg en Jessica van ‘t Hoog-Kooij, met op de backs Leonie Uittenbogaard en Daisy Streefland. Op het middenveld Kirsten van Asselt, Marjolein van der Post en Manouk Sloothaak. Voorin in de spits Martine Koole, geflankeerd door Lisa en Anne Zuidam. Op de bank begonnen Karlijn van Dorp, Lonneke Verheul en Jesca de Jong. Hans van Beek nam de vlaggersrol van de vlaggende reporter met verve over.
Ondanks de oppeppende woorden vooraf en een scherpe warming-up, startte Zwammerdam niet fel. Den Hoorn trok het spek gelijk naar zich toe. Binnen de minuut leek de 1-0 al op het bord te komen. Na een aanval werkte de spits van Den Hoorn de bal met Kayleigh en al in het doel. De arbiter floot na aarzelen voor een vrije trap voor VVZwammerdam. De wake up call was nog niet aan gekomen, want sv Den Hoorn bleef vol druk voetballen en maakte het voetbal voor Zwammerdam onmogelijk. Na 10 minuten was de onvermijdelijke 1-0 een feit. De spits van Den Hoorn kon vrijuit het zestienmetergebied binnen lopen en na enkele omzwervingen de bal binnen schieten. Halverwege de eerste helft wist Zwammerdam zich beter te positioneren. Een aantal wissels om de vermoeide speelsters enigszins te verlichten, waren inmiddels toegepast. Tegen het eind van de eerste helft kwamen er daadwerkelijk kansen. De beste kans was voor Lonneke Verheul, die alleen op de keepster kon aflopen. Vlak voor zij kon afdrukken, werd haar de voet dwars gezet door een goed verdedigende Den Hoorn speelster. Desalniettemin bleef de ruststand gehandhaafd op 1-0.
De 2e helft waren er weer enkele omzettingen, in de hoop het tij te keren. De eerste minuten leken een vervolg op het laatste gedeelte van de eerste helft. Een zeer licht gegeven penalty tegen maakte daar een einde aan. Leonie Uittenbogaard ging het duel aan met de spits van Den Hoorn en kreeg haar lichaam ertussen. Volgens de arbiter onreglementair, volgens de Damse aanhang niet. Afijn, de bal ging op de stip. Kayleigh Jansen liep nog even naar de paal om de penaltyneemster van Den Hoorn uit het spel te halen, maar die schoot de bal onberispelijk binnen, 2-0! Het leek nu een alles of niets wedstrijd te worden. Frouk Verburg kwam er centraal achterin bij, om ook mee naar voren te kunnen schuiven en Anne Zuidam kwam in de spits als stormram. Met veel strijd probeerde Zwammerdam nog kansen te forceren, maar dat lukte eigenlijk de hele wedstrijd niet. Den Hoorn was net een maatje te groot. Net iets eerder bij de bal, net iets meer rust aan de bal. Zo counterde de ploeg naar de 3-0 en de 4-0. Een wat geflatteerde uitslag, maar de nederlaag was terecht.
Het bekeravontuur is teneinde. Aan de support heeft het zeker niet gelegen. Er werd net zo goed feest gevierd en stevig ingenomen, met het slotakkoord bij Helemaal Top indachtig, zat de stemming er toch goed in. In de bus terug konden de dames naast een alcoholische versnapering nuttigen ook een feedbackformulier voor trainer Cees van Leeuwen invullen. De focus kan nu weer terug naar de competitie. Wie weet wat de tweede seizoenshelft gaat brengen? Januari, dan zijn we er weer!

Tot zover!

Met sportieve groet,