VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 slaat na rust toe

De race om de titel is nog niet gelopen, alhoewel Oegstgeest VR1 zonder puntverlies er nog aan komt stomen. Voor de dames van VVZwammerdam is het dus zaak om zoveel mogelijk voorsprong op te bouwen, met de vele wedstrijden meer gespeeld. Daarvoor moest er vandaag een lastige horde worden genomen tegen ROAC VR1. Een ploeg waartegen twee weken geleden weliswaar gewonnen werd, maar wel blijk gaf van vechtlust en speldiscipline. Coach Cees van Leeuwen kampte ook met enkele personele problemen in de defensie. Zo ontbraken Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Leonie Uittenbogaard in de achterhoede.

De volgende speelsters waren wel aanwezig en moesten de drie punten binnen zien te slepen. Kayleigh Jansen keerde weer terug op de goal. Haar waardige vervangster van vorige week (Daisy Streefland) zat nu op de bank voor moral support. De laatste linie werd bemand (of bevrouwd … Is hier ook een genderneutrale uitdrukking voor?) door Frouk Verburg en Veerle Peters centraal en op de backs Jesca de Jong en Britt van der Heijden. Op het middenveld stonden Kirsten van Asselt, Manouk Sloothaak en Martine Koole geposteerd. De voorhoede bestond uit Anne Zuidam en Lisa Zuidam op de flanken en in de spits Lonneke Verheul. Als wissel zaten Karlijn van Dorp, Marjolein van der Post en de vakantieganger Deborah van der Meer. Arbiter van dienst was de heer Hans van Beek.

Het was ROAC dat scherper aan de wedstrijd begon en het spel meer naar zich toe wist te trekken. Zwammerdam speelde slordig en bij vlagen paniekerig. De doorgaans strakke organisatie was ver te zoeken. ROAC wist daar al binnen het kwartier van te profiteren. Een foutje bij Zwammerdam achterin werd genadeloos afgestraft. 0-1! Dit moest een wake-up call zijn. Zwammerdam wist nu ook wat kansen te creëeren. De grootste voor Lisa Zuidam die een diepe bal met haar rechterbeen probeerde binnen te tikken, waar een zacht tikje met links had volstaan. Martine Koole was inmiddels geblesseerd uitgevallen en de onvermoeibare Marjolein van der Post nam haar plaats in. Ook Karlijn van Dorp viel in voor Manouk Sloothaak en zou na verloop van tijd de verdedigende as versterken. Ondertussen had ROAC doodleuk de 0-2 gemaakt. Een mooi schot verdween strak in de hoek en met nog een paar minuten tot aan de rust zag het er niet bijzonder rooskleurig uit. Gelukkig was daar Karlijn van Dorp, die met een mooi geplaatst schot van afstand voor de 1-2 wist te tekenen. Met deze terechte achterstand zochten de Damse dames de kleedkamer op.
Cees van Leeuwen wist een motivational speech te houden, want na rust zag het spelbeeld er beter uit. Deborah van der Meer was ingevallen, maar voor de rest bleef het team ongewijzigd. Binnen het uur stond de gelijkmaker op de borden. Het was Kirsten van Asselt die van de rechterkant een strak schot diagonaal in de touwen schoot, 2-2. Binnen twee minuten gevolgd door de voorsprong, gemaakt door Lisa Zuidam. Na goed voorbereidend werk van Lonneke Verheul maakte Lisa van dichtbij de 3-2. Een beloning voor haar harde werken. Iets wat het hele team goed deed in de tweede helft. Zus Anne Zuidam kon natuurlijk niet achterblijven en wist twintig minuten voor tijd de beslissende goal te maken met een droge schuiver in de korte hoek, 4-2! Het slotakkoord was wederom voor Lisa Zuidam. Na een solo van Karlijn van Dorp wist zij in de rebound goed te scoren, 5-2!
Een mooie en zwaarbevochten overwinning op een taaie en goed voetballende tegenstander. 26 punten uit 11 wedstrijden levert Zwammerdam een mooie positie op de ranglijst op. Volgende week wacht SPV ons op in Polsbroek. Eens kijken of ook daar de drie punten meegenomen kunnen worden.
Met sportieve groet,

De (voor de helft) vlaggende reporter

Verstuurd vanaf mijn iPad

Programma VR1