VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

Knappe uitzege VR1 bij Sportlust

Een paar gelijke spelen, een gevoelige nederlaag tegen Oegstgeest VR1 en de gedachte dat dit een kleurloos seizoen zou worden voor de Damse dames stak de kop op. Niets is echter minder waar. Een overtuigende zegereeks volgde en VVZwammerdam staat weer in de top 3. Sportlust stond daar ook en had zelfs minder puntverlies dan Zwammerdam. Een gelijkspel zou dus niet volstaan. Er moest gewonnen worden. Op voorhand geen eenvoudige opdracht, daar het bij Sportlust altijd moeizaam voetballen is. Vorig jaar werd er nog gelijk gespeeld in een tumultueuze wedstrijd, waarbij het kaarten regende.

Met de volgende dames werd er gestart: op doel Daisy Streefland, die na lange tijd haar keepershandschoenen weer uit het vet mocht halen. Achterin het blok met Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Karlijn van Dorp. Frouk Verburg en de jarige Leonie Uittenbogaard bemande de backposities. De drie M’s op het middenveld, Martine Koole, Marjolein van der Post en Manouk Sloothaak en voorin Lonneke Verheul in de spits, met naast haar Lisa Zuidam en Britt van der Heijden. De bank werd gevuld met Kirsten van Asselt, Veerle Peters en coach Peter Kranenburg. Daarnaast zat ook de vlaggende reporter, die wegens rugklachten de vlag had overgedragen aan de zeer kundige heer Hans van Beek.

De wedstrijd begon pas om 15.00 uur en het door Peter beloofde zonnetje werd de toeschouwers onthouden. De kou deerde de Damse dames duidelijk niet. Er werd uitstekend gevoetbald. Er werd hoog druk gezet, gecombineerd en Sportlust wist zich geen raad met het dominante spel van Zwammerdam. Martine Koole werd behoorlijk bewaakt, maar aan de zijkanten leefde Lisa Zuidam en Britt van der Heijden zich helemaal uit. Na een half uur was het dan ook Britt die de bal in de loop mee wist te geven aan Lonneke Verheul, die de bal prachtig over de keepster wist heen te lobben. 0-1! Vijf minuten later volgde Martine Koole met een prachtig afstandsschot, dat onder de lat en buiten bereik van de keepster eindigde, 0-2. Sportlust is een sterke ploeg, met veel fysieke kracht en een sterke spits. De Woerdense dames wisten daar echter niet optimaal gebruik van te maken. Zwammerdam daarentegen speelde op alle linies goed en verzorgd voetbal. Zodoende was de terechte 0-2 ruststand een feit.
Na rust bleef Zwammerdam de bovenliggende partij, maar het voetbal werd er niet beter op. Er ontstond een rommelige wedstrijd, waarin beide partijen veel balverlies leden. Zwammerdam kon zich met een voorsprong wat laten terugzakken, maar deed dat af en toe iets te veel. Hierdoor bleef Sportlust nog geloven in een resultaat, terwijl Zwammerdam te weinig creëerde om de allesbeslissende 0-3 aan te kunnen tekenen. Aan de andere kant kwam Sportlust niet op eigen kracht in kansrijke positie. Daar had het twintig minuten voor tijd Zwammerdam voor nodig. Een blunder leverde Sportlust de aansluitingstreffer op. Onverwachts kreeg de spits van Sportlust de bal van Zwammerdam cadeau en dat presentje pakte zij goed uit, 1-2! Volstrekt onnodig leek de wedstrijd weer spannend te worden. De Woerdense dames speelden echter nerveus en kwamen nauwelijks aan een goede aanvalsopzet toe. Zodoende bleef de stand ongewijzigd na 90 minuten.
VVZwammerdam heeft wederom een concurrent verslagen en nestelt zich in de hoogste regionen van de vierde klasse. ARC heeft nog altijd minder verliespunten en Oegstgeest, dat nog geen enkel puntverlies heeft, komt er ook nog aan. Hopelijk blijft de strijd bovenin nog lang spannend. Volgende week staat wederom een treffen met ROAC op het programma. Dit keer thuis om 12.00. Komt dat zien!

Met sportieve groet,

De (niet) vlaggende reporter