VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 wint uit subtopper van ROAC

Het gat met de concurrentie voor de top-3 positie diende vandaag geslagen te worden tegen de Rijpwetering Oud Ade Combinatie (ROAC). Met een enigszins uitgedunde selectie betrad VVZwammerdam het zompige speelveld. Op doel wederom Kayleigh Jansen, met voor haar Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Frouk Verburg. Op de backs stonden Leonie Uittenbogaard en Jesca de Jong geposteerd. Het middenveld bestond uit Kirsten van Asselt, Martine Koole en Manouk Sloothaak. Voorin Karlijn van Dorp als targetvrouw, met naast haar Anne en Lisa Zuidam. Op de bank begon Britt van der Heijden. Ook voor support langs de kant was ruimschoots gezorgd; er waren in totaal zo’n kleine 50 supporters, waarvan de helft uit Aarlanderveen, Damme en Bodegraven.

De aftrap vond iets later dan gepland plaats en van meet af aan zette VVZwammerdam ROAC onder druk. Zoals verwacht, bleken de Rijpweteringse dames een stuk meer weerstand te bieden dan de tegenstandsters van de voorbije weken. Er ontspon zich een boeiend (zij het niet altijd even goed) duel. Zwammerdam werd met eigen middelen bestreden. Veel fysieke strijd en de nodige en onnodige overtredingen van beide zijden waren het gevolg. ROAC loerde op de counter, terwijl Zwammerdam druk naar voren bleef zetten. Voorin was vooral Anne Zuidam een plaag voor de defensie van ROAC. Tot doelpunten leidde dit echter nog niet. Vooral Martine Koole kreeg dubbele dekking, ook een gewaarschuwd vrouw telt voor twee, en kon zich daarvan niet zo eenvoudig ontworstelen. Achterin leken de zaken op orde, alhoewel keeper Kayleigh Jansen een paar keer handelend moest optreden. Een logische 0-0 ruststand stond er na 45 minuten op het bord. ROAC was tot dusver een taaie tegenstander gebleken.
De tweede helft waren de factoren iets gunstiger. Het irritante zonnetje was uit de ogen verdwenen en de wind was nu in de rug. Keepster Kayleigh Jansen wist daar goed van te profiteren. Uit een verre uittrap wist zij Martine Koole te bereiken die alleen voor doel koeltjes wist af te ronden. Binnen een minuut na rust was daar dan toch de 0-1 voorsprong. Gevolgd door een aantal goede kansen om de wedstrijd op slot te gooien. De inmiddels ingevallen Britt van der Heijden kreeg een dot van een kans, maar zag haar wippertje gepareerd worden door de kleine,maar bepaald niet slechte keepster van ROAC. Even later zette diezelfde Britt van der Heijden Anne Zuidam alleen voor de keepster met een mooie pass. Anne Zuidam wist de bal echter niet te controleren en zag haar inzet eveneens gestuit door de ROAC-goalie. VVZwammerdam bleef de bovenliggende partij, maar ROAC bleef met een minimale achterstand geloven in een resultaat. Daaraan kwam een einde. Een schitterend solerende Kirsten van Asselt werd op brute wijze neergelegd in het strafschopgebied. De arbiter wees gedecideerd naar de stip en zodoende mocht Manouk Sloothaak aanleggen voor haar tweede penalty in twee wedstrijden. Dat werden er echter drie. Na een slecht ingeschoten penalty wees de arbiter wederom naar de stip. Te vroeg inlopen was zijn oordeel. Nu kon Manouk Sloothaak haar fout goed maken. Zonder aarzelen verdween de bal nu in de hoek en was de 0-2 alsnog een feit. Daarop volgde een rommelige fase, waarin ROAC een paar kleine mogelijkheden kreeg om een aansluitingstreffer te maken. Met wat kunst en vliegwerk werd deze echter voorkomen. Aan alle mogelijke gevaren kwam een eind. Martine Koole wist uit een vrijwel onmogelijke hoek een strak schot te lossen, dat via de keepster op de paal belandde. De rebound was echter voor Lisa Zuidam die rustig binnenschoot, 0-3! Het restant van de wedstrijd kenmerkte zich door agressief voetbal, waarin een aantal pittige overtredingen van beide kanten werden gemaakt. Gelukkig zonder al teveel schade, alhoewel aanvoerster Kirsten van Asselt met een ei op de enkel van het veld af ging.
Al met al een keurige overwinning tegen een stugge en strak georganiseerde ploeg van ROAC. Volgende week wacht er wederom een pretendent voor de top drie: het altijd lastige Sportlust’46 ontvangt de Damse dames in Woerden. Hopelijk kan de goede lijn worden doorgezet. Voor de talloze supporters: dank voor jullie aanwezigheid en wellicht tot ziens in Woerden volgende week om 15.00 Sportlust uit! Op naar de volgende driepunter!

Met sportieve groet,

De vlaggende reporter