VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 wint van koploper ARC

Na de ruime bekerzege vorige week, stond er vandaag een pittig duel op het programma. Koploper ARC uit het pittoreske Alphen aan den Rijn moest in eigen huis verslagen zien te worden. Geen geringe opgave, daar de Alphense dames een uitstekende competitiestart kennen. Maar liefst 15 punten uit vijf wedstrijden en dat met een indrukwekkend doelsaldo. Met een selectie van 14 dames reisde het Damse gezelschap af naar sportpark Zegersloot. Trainer Cees van Leeuwen had wederom bestuursdienst, zodoende moesten Peter Kranenburg en Simon Oosterbeek de tactische alsook motiverende speeches af gaan steken.
20161030 KayleighJansen
        VR1 deed afgelopen zaterdag ARC figuurlijk en letterlijk pijn

De opstelling was al wel bekend. Het doel werd bemand door Kayleigh Jansen. De achterhoede bestond uit Jessica van ‘t Hoog-Kooij en Karlijn van Dorp centraal en op de backpositie Leonie Uittenbogaart en Jesca de Jong. Op het middenveld een blok met Martine Koole, Deborah van der Meer en Kirsten van Asselt. Voorin Lonneke Verheul met naast haar de gezusters Zuidam, Lisa en Anne. De bank werd tijdelijk warm gehouden door Britt van der Heijden, Marjolein van der Post en Veerle Peters (net voor Sinterklaas terug uit Spanje).
Deze zaterdag gaat de klok op wintertijd, maar van winter was nog geenszins sprake. Een prachtige najaarszonnetje verwarmde het verder erbarmelijke veld van ARC. Bij aanvang bleek ARC over een goed voetballend elftal te beschikken. Zwammerdam werd in eerste instantie achteruit gedrukt door een vlot combinerend ARC. Maar al snel kwam de wedstrijd in evenwicht. Zwammerdam schuwde de duels bepaald niet en wist daarmee ARC te ontregelen. Er kwamen nu ook kansen en mogelijkheden. Lisa en Anne Zuidam wisten op de flanken de ARC verdedigsters fel op te jagen en regelmatig zelf door te breken. Een mooie kans was er voor Anne Zuidam, die van dichtbij net over schoot. Halverwege de eerste helft kwam de openingstreffer voor Zwammerdam alsnog. Martine Koole wist zich vrij te spelen van de sterk voetballende aanvoerster van ARC en gaf een mooie steekpass op Lonneke Verheul. Die speelde de bal subtiel langs de keepster van ARC, 0-1! Ondanks enkele voorzichtige pogingen tot een tegenoffensief, lukte het de zwartrode dames niet de achterstand ongedaan te maken. De rust werd ingegaan met een terechte voorsprong voor Zwammerdam. Na enkele bemoedigende woorden, kwamen ook enkele wisselingen. Best lastig als iedereen goed speelt overigens.
Britt van der Heijden kwam erin voor Lisa Zuidam en Veerle Peters ruilde met Leonie Uittenbogaart, waardoor Deborah van der Meer een linie moest terugzakken. Marjolein van der Post was reeds in de eerste helft ingevallen voor Kirsten van Asselt die licht geblesseerd was. In de tweede helft domineerde Zwammerdam de wedstrijd volkomen. Er kwamen legio kansen om de voorsprong uit te breiden en ARC kon niet meer hetzelfde positiespel op de mat leggen als in de eerste helft. Het vertrouwen in een goed resultaat nam steeds verder toe. Vooral nadat Anne Zuidam goed wist door te breken langs de zijkant. Vervolgens leverde zij een mooie voorzet af die op subtiele wijze werd afgerond door wederom Lonneke Verheul. Zij wipte de bal slinks over de uitkomende keepster heen, 0-2! De wedstrijd leek beslist. Ook Britt van der Heijden en Kirsten van Asselt (inmiddels weer ingevallen voor de met rugklachten uitgevallen Marjolein van der Post) kregen een een aantal goede kansen. Van ARC leek weinig meer te verwachten. De Damse achterhoede bleef onverschrokken verdedigen. Ondanks de afwezigheid van Frouk Verburg wist het nieuwe centrale duo van Karlijn van Dorp en Jessica van ‘t Hoog-Kooij goed samen te werken. Daarbij gesteund door de loopwonder op de backs Leonie Uittenbogaart en Jesca de Jong. Vanuit het middenveld werden eveneens de nodige kansen gecreëerd. Na een opeenstapeling van deze kansen was het uiteindelijk Martine Koole die met een goed geplaatst afstandsschot de 0-3 binnenschoot. Vlak voor tijd kreeg ARC de eretreffer cadeau van Zwammerdam, 1-3! Niet lang daarna gevolgd door het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter. Een mooie en verdiende overwinning resteerde.
Al met al een uitstekende prestatie waarbij iedereen zich uit de naad liep voor elkaar. Een Teamgeist om jaloers op te zijn. Volgende week komt Jodan Boys bij ons op bezoek. Ook dan hopen we op #strijdenenwinnen!

Met sportieve groet,

De vlaggende reporter