VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 door naar de 2e ronde KNVB-beker

Na twee verdiende, maar nipte zeges, heeft VR1 de beslissende bekerwedstrijd tegen Hazerswoudse Boys (Girls) op overtuigende wijze weten te winnen. Zo eenvoudig als de uitslag doet vermoeden (0-5) ging dat nu ook weer niet. Onder het genot van een prachtig nazomerzonnetje verzamelde een ruime selectie van Damse dames op het complex van Hazerswoudse Boys. Trainer Cees van Leeuwen heeft op zaterdag dikwijls (bestuurs)verplichtingen en zodoende mocht, onder bezielende leiding van Peter Kranenburg en Simon Oosterbeek, vandaag het duel om de volgende ronde in de beker worden uitgevochten. Een mooie groepsfoto vooraf werd nog even snel geappt naar de succestrainer van vorig jaar, Kors Pennin, die prompt 10 minuten later in motorpak verscheen om zijn voormalige pupillen een hart onder de riem te steken.

20160911 EsmeeBruggeling
       Esmee maakte zaterdag een prachtige en zuivere hattrick in een helft!

De volgende elf dames verschenen aan de start. Op doel Kayleigh Jansen. Centraal achterin Jessica van ’t Hoog-Kooij en Frouk Verburg. Op de rechtsbackpositie Leonie Uittenbogaart en linksback Jaimy Overes. Centraal op het middenveld Marjolein van der Post, met naast haar Kirsten van Asselt en Jesca de Jong. Voorin in de spits Karlijn van Dorp en op de flanken Lisa en Anne Zuidam. Op de bank was het dringen geblazen met Britt van der Heijden (zo goed geschreven?), Lonneke Verheul, Manouk Sloothaak, Daisy Streefland, Esmee Bruggeling en de verloren dochter Martine Koole. De geblesseerde Nicky Donker kwam eveneens voor moral support. Met al deze reservespeelsters voert het voor de vlaggende reporter te ver om alle wissels tijdens de wedstrijd te kunnen noemen. Iedereen kwam in ieder geval aan de beurt en iedereen zou zich zeer verdienstelijk maken.

Sommige verslagen bezigen de nodige clichés. Een bekend voorbeeld is dat een wedstrijd twee gezichten kent. De eerste helft kende echter drie gezichten. De eerste fase ging het gelijk op. Beide partijen kregen in korte tijd een aantal goede kansen. Helaas voor Zwammerdam vonden de gezusters Zuidam het net niet. Daarna volgde een fase waarin Hazerswoudse Boys liet zien waarom het de vorige twee duels zo overtuigend had gewonnen. De zwart-witte dames speelden goed en snel positiespel. Zwammerdam wist zich daar geen raad mee en het was wachten op de 1-0. Gelukkig was keepster Kayleigh Jansen een rots in de branding. Het laatste gedeelte van de eerste helft trok Zwammerdam het spel naar zich toe. Er werd hoog druk gezet en nu was het Hazerswoudse Boys wat zich geen raad wist. De rentree van Martine Koole werd bijna opgeluisterd met een goal na een soepele solo. Tot doelpunten kwam het vooralsnog niet, maar een stijgende lijn was zichtbaar. De vraag die resteerde was: Welk gezicht zou de tweede helft opleveren?
Inmiddels was ook persfotograaf en supporter van het eerste uur Jaap Peters gearriveerd. Vurig hopend dat hij mooie kiekjes van doelpunten kon maken. Zwammerdam startte de tweede helft zoals het de eerste helft was geëindigd. Er werd fel gejaagd en de openingstreffer hing in de lucht. Hazerswoudse Boys wist zich na een klein kwartiertje onder de druk uit te voetballen en creëerde een aantal goede kansen. Daarna herpakte Zwammerdam zich snel. Een korte drinkpauze vormde een prelude voor een schitterend slotoffensief. Uit een snel opgezette aanval kwam de bal voor de voeten van lady Anne Zuidam, die de bal met een doffe knal in het dak van het doel deponeerde, 1-0! Niet lang daarna werd het tijd voor Esmee Bruggeling. Al vroeg ingevallen was zij in de spitspositie gemanoeuvreerd. Uit een mooie voorzet van rechts door Anne Zuidam liep zij de bal eenvoudig binnen, 2-0! De goals vielen nu als rijpe appels, want niet lang daarna gaf Anne Zuidam wederom de bal aan Esmee Bruggeling die nu hard binnenschoot, 3-0! Het verzet van Hazerswoudse Boys was definitief gebroken en Esmee Bruggeling kon wederom met een poeier, na aangeven van Daisy Streefland, een loepzuivere hattrick noteren, 4-0! Het slotakkoord was voor de wederom ingevallen Martine Koole. Met een ongekende honger naar de bal etaleerde zij haar voetbalinzicht. Bij aanname tussen twee speelsters in, zag zij de keepster al iets te ver voor de goal staan. Daarop speelde zij zich vrij en schoot fantastisch over de keepster heen, 5-0! Daarmee tekende zij ook voor de eindstand.
Opvallend aan deze wedstrijd is dat dit een echte teamprestatie was. Niemand verzaakte, er werd hard gewerkt en fouten werden snel hersteld. Als deze lijn wordt doorgezet in de competitie kan het een mooi seizoen worden. #strijdenenwinnen  Volgende week om 14.30 uur uit bij Altior VR1 (za).
De vlaggende reporter

Programma VR1