VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 wint belangrijke derby

In de race om het kampioenschap moest er vandaag gewonnen worden van Siveo. Zodoende zou de wedstrijd van volgende week tegen wederom Woubrugge van belang blijven. Tevens was dit een mooie gelegenheid om de kater van vorige week weg te spoelen. Trainer Kors Pennin kon er zelf niet bijzijn, maar had zijn tactische bespiegelingen reeds meegegeven aan aanvoerster Kirsten van Asselt. Zita Vis bemande na geruime tijde weer de goal. Voor haar stonden Jaimy Overes en Frouk Verburg centraal, met op de flanken Jesca de Jong en Leonie Uittenbogaart.
20160322 Journalist

Het middenveld bestond uit Jessica van ‘t Hoog-Kooij, Martine Koole en Marjolein van der Post. Voorin geposteerd stonden Kirsten van Asselt en Anne Zuidam op de vleugels en centraal Esmee Bruggeling. Op de bank een aantal oudgedienden: Lisa Zuidam, weer fit bevonden na een langdurige blessure. Kim Kleijn en Fleur Oltshoorn weer eens gezellig van de partij. De wedstrijd stond onder de kundige leiding van Hans van Beek.
Net als vorige week begon onze vrouwen niet scherp genoeg aan de wedstrijd. Siveo wist al snel van dit gegeven te profiteren. Een scherp geplaatste counter in de omschakeling werd door de spits van Siveo geëffectueerd na een knappe voorzet van de flanken, 0-1! Een flinke tegenvaller. Te meer omdat in de uitwedstrijd was gebleken dat Siveo niet zo eenvoudig te passeren was dankzij een voortreffelijke doelvrouw. Desondanks herpakte Zwammerdam zich en ging op zoek naar de gelijkmaker. Na een kleine tien minuten wist Martine Koole te soleren in de zestien en de bal strak voor te geven. Marjolein van der Post was attent en gleed de bal het doel in, 1-1! Nu was het zaak de wedstrijd definitief in handen te krijgen. Daarvoor kwam al snel gelegenheid. Wederom soleerde Koole in de zestien van Siveo en werd gevloerd door de keepster; penalty! Koole schaarde zich achter de bal, maar schoot laag naast de goal. In de 20e minuut echter, werd er alsnog gescoord. Kirsten van Asselt draaide kort weg bij haar tegenstander en schoot diagonaal hard op de goal. De keepster wist te pareren, maar in de rebound wist Esmee Bruggeling zich ertussen te wurmen en scoorde behendig de 2-1. Een klein kwartiertje later gooide Martine Koole op magistrale wijze de wedstrijd op slot. Randje zestien uithalen leverde een schot in de kruising op, 3-1! Ondertussen was er na een jaar afwezigheid de rentree van Lisa Zuidam. Als een kalfje dat de weide weer mocht betreden huppelde zij enthousiast het veld in. Niet lang na de 3-1, strafte Kirsten van Asselt een foutje in de verdediging goed af en scoorde diagonaal hard in de hoek 4-1. Met deze lekkere tussenstand werd de kleedkamer opgezocht.
De tweede helft kan in een beknopter verslag worden beschreven. De wedstrijd ontaarde in een slordig en saai schouwspel. SIVEO probeerde meer aan te dringen en Zwammerdam was slordig in de passing en aansluiting. Desalniettemin kwamen er een aantal mogelijkheden, welke niet tot rijpe doelpogingen kwamen. Een onafhankelijk voetbaldeskundige van Zeeuws allooi meende dat de eindpassing het grootste probleem was bij de Damse dames. Ondertussen loerde SIVEO op de counter. Halverwege de tweede helft kwam er een doorbraak van de SIVEO spits. Oog in oog met Zita Vis, was deze laatste koel en pakte knap de bal. Het was wachten op het eindsignaal. SIVEO wist echter vlak voor tijd nog een keer uit te breken. Ditmaal stond de verdediging volledig te slapen. Twee speelsters stoomden op Zita af en speelde het beheerst uit, 4-2. Het was voor SIVEO echter te laat om de wedstrijd nog spannend te maken. Esmee Bruggeling was nog een keer dichtbij een treffer, maar wist de bal niet in het net te krijgen. Ook Anne Zuidam op de flanken en de zeer sterk spelende Jessica van ‘t Hoog-Kooij hadden een aantal vergeefse doelpogingen gewaagd. Zodoende bleef de stand op 4-2 steken.
Een regelmatig overwinning, waarbij Zwammerdam in de eerste helft goed en in de tweede helft matig voetbal heeft laten zien. Volgende week moet er een tandje bij tegen koploper Woubrugge. Komt dat zien! Komt dat zien!

De vlaggende reporter

Verstuurd vanaf mijn iPad