VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 verliest kraker

In een spannende wedstrijd in en tegen Woubrugge trokken de dames uit Zwammerdam, Bodegraven en Aarlanderveen aan het kortste eind. Een relaas van gemiste kansen en glorende mogelijkheden volgt hieronder.

20160312 opgevenisgeenoptie

De voortekenen waren gunstig voor de dames van trainer Kors Pennin. Een waterig maar helder voorjaarszonnetje vormde een mooi decor waartegen Pennin maar liefst 16 dames kon laten acteren in de groene wei. Ter motivatie had hij tal van bemoedigende spreuken opgehangen in de kleedkamer. De volgende elf moesten de punten van koploper Woubrugge gaan afsnoepen. Op doel Kayleigh Jansen, met daarvoor Jaimy Overes, Frouk Verburg, Leonie Uittenbogaart en Kirsten van Asselt. Het middenveld bestond uit Martine Koole, Manouk Sloothaak en Marjolein van der Post. Voorin Jessica van ‘t Hoog-Kooij, Karlijn van Dorp en Anne Zuidam. Op de bank zaten Zita Vis, Daisy Streefland, Esmee Bruggeling, Jesca de Jong en Britt van der Heijden. De wedstrijd stond onder de kundige leiding van dhr. Jan Kranenburg.

Ondanks de ideale voorbereiding waren de Groene Hart Ladies niet scherp bij aanvang van de wedstrijd. De Woubruggense formatie begon gelijk volle bak aan de wedstrijd. Al snel leidde dit offensief tot een treffer. Een misverstand achterin leverde een kans op voor de behendige kleine spits van Woubrugge. Zij wurmde zich tussen de verdediging en de keepster en maakte in de derde minuut 1-0. Zwammerdam bleef zenuwachtig voetballen en Woubrugge dikte door. De ijzersterke andere spits van Woubrugge liet zich in de 9e minuut gelden. Leonie probeerde haar uit te spelen, maar liet zich het kaas van het brood eten. De spits zette mooi voor en wederom dook een behendige speelster op om de 2-0 binnen te tikken. De wedstrijd leek al vroeg een formaliteit te worden. Zwammerdam wist zich enigszins te herpakken en creëerde enkele halve kansen. Ondertussen liet Woubrugge de kans op 3-0 liggen. De sterke spits brak alleen door, maar schoot de bal bij afronding op de paal. Zwammerdam trok het spel steeds meer naar zich toe en wist enkele mooie aanvallen te plaatsen. Martine Koole was nog dichtbij, maar schoot van dichtbij hard over. Manouk Sloothaak wist zich eveneens vrij te spelen en schoot in een kluwen van Woubruggespeelsters en in de rebound net niet raak. Zodoende bleef de ruststand 2-0.
Na een peptalk in de rust, stuurde Pennin zijn dames met hernieuwde moed het veld in. De speech was duidelijk niet tegen dovemansoren gericht. Een wervelende start van de tweede helft zorgde voor een ommekeer in de wedstrijd. Anne Zuidam ontving aan de rechterkant de bal van Martine Koole, Zuidam gaf de bal mooi voor en Karlijn van Dorp was er als de kippen bij om de 2-1 binnen te tikken. Bij Woubrugge was men het helemaal kwijt en Swammerdam zocht nadrukkelijk naar de gelijkmaker. Tien minuten later was het uitblinker Anne Zuidam die de bal op randje zestien strak laag en hard in de hoek wist te schieten. 2-2! Het momentum leek nu volledig in Zwammerdams voordeel te zijn gekanteld. Het lot was ons echter minder gunstig bedeeld. Uit een counter wist de sterke spits van Woubrugge de bal mooi voor te geven, waarna de kleine behendige spits de bal subtiel in het hoekje koppen, 3-2! Een tegenslag, maar niet onoverkomelijk. Wederom was het zaak de gelijkmaker te gaan zoeken. Kansen waren er te over, maar benut werden deze niet. Jaimy Overes stoomde nog eens mooi op en sneed door de Woubruggense defensie. Helaas vond haar schot het net niet. Het laatste kwartier werd Esmee Bruggeling nog naar de kant gestuurd voor een wat wilde charge op haar tegenstandster. Desondanks bleef Zwammerdam druk naar voren zetten, met het risico op de genadeslag aan de andere kant. Na exact 90 minuten floot arbiter Kranenburg af en had Woubrugge de eerste confrontatie gewonnen.
Over een paar weken is er echter kans op revanche. Dan is de thuiswedstrijd in Zwammerdam en wordt de titelstrijd vervolgd. Volgende week wacht ons SIVEO en moet de knop weer worden omgezet en de drie punten worden verzilverd. Opgeven is geen optie! De reis van de heldin is begonnen.

De vlaggende reporter

Programma VR1