VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 start met overtuigende zege

De eerste wedstrijd van de competitie vond plaats in een schitterend decor. Een mooi licht vochtige grasmat, een stralende zon en een uitstekende scheidsrechter vormden de ingrediënten voor een heerlijk voetbalochtendje. Een stel jonge meiden die in een oudewijvenzomer hun show wilden opvoeren maakte het recept helemaal af. Trainer Kors Pennin wist de puntjes op de i te zetten in de wedstrijdbespreking en eiste van de dames dat zijvol vuur de strijd aan moesten gaan. De tegenstander was Jodan Boys uit Gouda. Een gevaarlijke counterploeg, waar vorig jaar nog jammerlijk van verloren werd in de uitwedstrijd.

20150927 MartineMessiKoole

Jodan Boys (girls) nam de aftrap en GHL gaf gelijk vol gas. Binnen een minuut wist Manouk Slothaak te profiteren van een fout in de defensie en stuurde Thanisia Bijlsma diep, die de keepster soepel wist te verschalken met een bekeken schot, 1-0!. Jodan Boys herstelde zich daarna enigszins, maar kon zich nauwelijks onder de druk van Zwammerdam uitspelen. Scheidsrechter Jozef Kindt vergeleek de dames van Zwammerdam achteraf met Barcelona. Binnen 5 seconden de bal veroveren en zo de tegenstander niet in het spel te laten komen. Toch duurde het nog ruim een half uur voordat de tweede treffer volgde. Dat was dan ook wel een plaatje. Er was wat misverstand over de assist, maar die geven we aan Leonie Uittenbogaard. De bal kwam aan de zijkant bij Martine Koole terecht. Deze schoot van grote afstand over de, overigens uitstekend keepende, doelvrouw in het dak van de goal, 2-0! Daarmee leek het verzet van de Goudse dames gebroken. Uit een mooie aanval zette Anne Zuidam de bal mooi voor, waarna Karlijn van Dorp deze alleen maar hoefde binnen te lopen. Binnen een minuut na de 2-0 stond de 3-0 dus op het bord. Dit was tevens de ruststand.

De tweede helft kenmerkte zich door hetzelfde spel als de eerste helft. Een fel jagend Zwammerdam en Jodan Boys dat zich geen raad wist met het tempo en intensiteit waarmee de Damse dames voetbalden. Zita Vis verveelde zich als keepster, maar vond dat niet zo erg. Achterin speelde Frouk Verburg, Jaimy Overes, Leonie Uittenbogaard en Kirsten van Asselt richting de middellijn, waardoor de afvallende bal constant voor de groenhemden was. Een kwartier in de tweede helft wist Martine Koole wederom het net te vinden en tekende koeltjes aan voor de 4-0. Een stevige tackle van een Jodan Boys verdedigster op Karlijn van Dorp leverde een vervelende blessure voor de verdedigster zelf op. De wedstrijd lag een tijdje stil. Toen deze eenmaal werd hervat, besloot Zwammerdam de druk weer wat verder op te voeren. Een scrimmage voor de goal met een geblokt schot van Kirsten van Asselt, inmiddels naar voren geschoven, eindigde in een waanzinnig harde streep van Karlijn van Dorp, 5-0! Het slotakkoord was voor Martine ‘Messi’ Koole. Na een vermeende handsbal nam zij de bal mee en rondde af als een ware killer; laag, hard en diagonaal langs de keepster. 6-0!

Al met al een puike start van de competitie. Zoals altijd gaf Kors een inspirerende nabespreking weg en waarschuwde voor overmoed. “De voetbalschoentjes gaan straks uit, maar ga er niet naast lopen” voor een aantal dames was de voetbaldag nog niet voorbij. Zij zouden aansluiten bij SVO GHL VR2 in en tegen SVS, een halve avondwedstrijd. Hiervan volgt een apart verslag later.

Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen de dames van Be Fair. Dan wordt het weer strijden en hopelijk winnen…

De vlaggende reporter

Programma VR1