VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 verplettert Alphia als bijzaak

Op een zaterdag waar met allerlei feestelijkheden het nieuwe kunstgrasveld officieel in gebruik werd genomen, mochten de dames van Zwammerdam op herhaling tegen de dames van Alphia. De ruime overwinning van vorige week schiep verwachtingen bij trainer Kors Pennin. Konden de dames wederom een overtuigende zege boeken? In de voorbespreking hamerde hij op het benutten van ruimtes en beweging bij balbezit. Net als vorige wedstrijden posteerde Kors pionnen langs het veld om de looplijnen inzichtelijk te maken.

De wedstrijd stond onder de kundige leiding van dhr. Kindt en begon om 10.00 stipt. Vooraf werd er een minuut stilte gehouden voor Kees Zuidam, de vader van Anne en Lisa Zuidam, die eerder deze week was overleden en vandaag zijn laatste rustplaats zou krijgen. Een indrukwekkend moment, waarbij een ieder weer eens besefte dat voetbal een bijzaak is in het leven en aandacht voor de medemens een hoofdzaak. Vanaf deze plaats ook veel sterkte gewenst aan alle familieleden en vrienden.

De wedstrijd begon vrijwel op identieke wijze als vorige week. Een fel jagend Zwammerdam gaf de dames van Alphia geen moment tijd om te voetballen. Een offensief met legio kansen was het gevolg. Het verschil zat in de afronding. Na een kwartier was het wonderbaarlijk genoeg nog 0-0. Karlijn van Dorp brak de ban en schoot, na een mooie vooractie, ongenadig hard in de bovenhoek raak, 1-0. Daarna ging het snel. Uit een mooie solo wist Marjolein van der Post aan de zijkant van de zestien op te duiken en schoot de bal strak via de lat in de kruising, 2-0. Niet lang daarna schoof Marjolein de bal schijnbaar te zacht binnen. De keepster van Alpia verkeek zich echter op de bal en zo stond de 3-0 op het scorebord. Uit wederom een mooie aanval over de flanken wist vervolgens Karlijn van Dorp, uit de rebound van een schot van Thanisia Bijlsma, beheerst af te werken en was het 4-0. Veerle Peters wist na een mooi actie, waarin zij zichzelf vrij voor keepster speelde, de bal simpel af te werken en voor de 5-0 te tekenen. Vlak voor rust was het Kirsten van Asselt die met een verraderlijk schot (met een stuit) de keepster in de korte hoek wist te verschalken. 6-0! Martine Koole, die al een aantal kansjes had gemist, was zichtbaar gefrustreerd dat haar teller nog op nul stond. Daar zou spoedig verandering in komen.

De tweede helft werd er meteen scherp gestart en de druk opgevoerd. Al snel bezweek Alphia onder de druk en kon Martine Koole van dichtbij de 7-0 aantekenen. Een paar minuten later op identieke wijze rondde zij koel af en zo stond het 8-0. Daarmee was de koek nog niet op, want de hattrick werd binnen tien minuten gecompleteerd, 9-0. Om vervolgens binnen een minuut de 10-0 laag in de rechterhoek te schuiven. Binnen een kwartier had Martine haar honger gestild. Dat was voor Marjolein van der Post een teken om haar officieuze hattrick te vervolmaken en dat deed zij met, zoals onze eigen Depay (Daisy Streefland met hoed en sjaal langs de kant) het omschreef, een lekker balletje. 11-0! Ook Thanisia Bijlsma zag haar harde werken beloond met een goal. Na voorgeven door Martine maakte zij het rustig af, 12-0. Dan was er nog het geval Leonie. Leo staat niet bekend om haar scorend vermogen en wilde daar nu eens verandering in aan brengen. Na een aantal missers, lukte het haar toch om na een mooie aanval over de zijkant diagonaal de bal langs de keepster te schieten, 13-0! Daarmee was de eindstand bereikt en won Zwammerdam met exact dezelfde cijfers maar met veel beter voetbal de wedstrijd.

Alphia VR1 toonde zich een sportieve ploeg, die met het verstrijken van de tijd ongetwijfeld beter zal gaan spelen. Wij wensen hen daar dan ook veel succes bij. Voor trainer Kors Pennin een mooi resultaat, vooral de wijze waarop deze tot stand is gekomen. Goed samenspelen en elkaar wat gunnen. Dat er veel samenhang is tussen de dames, blijkt niet alleen in het veld, maar ook erbuiten. Dezelfde middag reisde het team af naar Aarlanderveen om daar hun elftalgenoten en vriendinnen Lisa en Anne en hun familie respect te betuigen. De mooiste en meest waardevolle actie van deze zaterdag.

Uw vlaggende reporter

Programma VR1