VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

VR1 wint van ongeslagen koploper

Nadat de Zwammerdam-dames de titelaspiraties bij Altior VR1 leek te hebben verspeeld vorige, diende zich zaterdag/vandaag een mooie gelegenheid tot revanche aan tegen de ongeslagen koploper Zevenhoven VR1. Slechts twee gelijke spelen hadden deze dames hoeven dulden. In de beker had Zwammerdam echter al een keer gewonnen, dus mogelijkheden waren er zeker wel. Van coach Edwin van der Neut werd midweeks bekend dat hij volgend seizoen de D1 gaat trainen. Zou het vertrek van de coach van invloed zijn op het wedstrijdverloop? In ieder geval beschikte VVZwammerdam over een ruime selectie, met in de gelederen nieuwkomer Lisa Schalkwijk, die bij Altior haar debuut al had gemaakt. Voorts was er ook een keeperswissel die van grote invloed zou blijken te zijn. Nicole Jansen maakte haar opwachting in de goal en Daisy Streefland werd voorin geposteerd. Met een weliswaar ruime, maar niet geheel fitte selectie werd de wedstrijd onder leiding van dhr. Niesing stipt om 12.00 uur aangevangen.

20150228 00 VVZ ZEV 3 1
 Twee mannen in goed gesprek over vrouwenvoetbal

Van meet af aan zette de koploper druk op VVZwammerdam en wisten de dames daar bij tijd en wijle geen raad mee. Mede door de tegenwind wist Zwammerdam haar voorsten moeilijk te bereiken en het was Zevenhoven dat het spel dicteerde en een aantal flinke kansen wist te creëeren. Keepster Nicole Jansen en de achterhoedespeelsters wisten met vereende krachten het doel schoon te houden en er ontstond een soort gevoel van onverschrokkenheid. Hachelijke momenten voor de goal eindigde iedere keer met net op tijd een voetje van de verdediging of een geweldige reflex van de keepster. Hier bleek haar jarenlange ervaring als waterpolokeepster van grote waarde. Gaandeweg de eerste helft wist Zwammerdam af en toe onder de druk uit te spelen. Eenmaal werd Anne Zuidam vrij voor de goal gezet, maar helaas kreeg zij de bal niet voldoende onder controle. Desalniettemin wist Damme de ruststand van 0-0 te bereiken.

De tweede helft klaarde het weer op en het zelfde kan worden gezegd van het spel van Zwammerdam. De dames wisten meer druk naar voren te ontwikkelen en Zevenhoven had het daar zichtbaar moeilijk mee. Toch bleef de sterke spits van Zevenhoven, geflankeerd door razendsnelle buitenspeelsters, geregeld voor gevaar te zorgen. Een scrimmage voor de goal leverde drie reddingen achtereen op van Nicole Jansen. Het was Zwammerdam dat na een uur spelen de voorsprong nam. Niemand minder dan Daisy Streefland wist alleen door te lopen op de keeper van Zeevenhoven en rondde koelbloedig af: 1-0. Niet lang daarna was het wederom Daisy Streefland die de 2-0 na een scrimmage wist aan te tekenen. Een ongekende luxe tegen zo’n sterke tegenstander. Snel na de 2-0 wist Zevenhoven te profiteren van een communicatiefoutje bij Zwammerdam achterin en tekende op enigszins knullig wijze voor de 2-1. Met nog een kwart wedstrijd te gaan, beloofde dit een hete slotfase op te leveren. Een kwartier voor tijd was het echter Anne Zuidam die op weergaloze wijze de beslissing in Dams voordeel wist te beslechten. Na een goede vooractie, draaide zij de bal met rechts schitterend in de linkerbovenhoek van de goal, een beauty! 3-1. Nu waren de druiven zuur en attackeerden de Zevenhoven-speelster en coach de uitstekend fluitende arbiter. Deze was daarvan niet gediend en sprak de betrokkenen daar helder op aan. De coach van de tegenpartij kon daar niet mee omgaan en maakte dhr. Niesing voor iets uit, wat zijn vriendin nog niet heeft kunnen bevestigen danwel ontkennen. Hierop trok de scheidsrechter geheel terecht de rode kaart en zond de gefrustreerde coach heen. Al met al vrij onnodig in een verder sportief duel. Ondanks een aantal goede kansen van Zevenhoven, wist Zwammerdam de overwinning uit het vuur te slepen en mag het met recht trots zijn op deze prestatie.

Programma VR1