VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

LVV Football Factory Vr1 – VVZwammerdam Vr1: 0-11

Afgelopen zaterdag stond bovenstaande wedstrijd plaats in een wat desolate setting van het Leidse Universitaire Sportcomplex. Een multifunctioneel sportcomplex met een bijbehorend kunstrgrasveld, vol met gele en witte lijnen en vreemd genoeg ook voorzien van een tractorband. Volgens de scheidsrechter van dienst handig voor powerliften
. Het damesteam van Football Factory wordt regelmatig ververst. Vorig jaar wist het team promotie naar de vierde klasse af te dwingen. Dit jaar mocht het met een compleet nieuwe formatie aantreden in de vierde klasse. Dat blijkt geen eenvoudige opgave. In de eerste drie wedstrijden had het team al zo’n slordige 70 tegengoals moeten slikken. De meeste speelsters (grootdeels gerekruteerd uit de gelederen van de gezellige studentenvereniging Augustinus) hebben niet of nauwelijks voetbalervaring.

Vooraf leek het duidelijk dat de vraag niet zou zijn of we zouden winnen, maar met hoeveel. Zwammerdam VR1 heeft doorgaans wel wat moeite met zwakkere tegenstanders, omdat daardoor het eigen spelniveau ook omlaag gaat. Vandaag zou dit ook weer blijken. De aanvangstijd van 16.15 droeg niet echt bij aan de ambiance. Coach Edwin had een heugelijke middag. Zijn voetbaltalentje Megan was pupil van de week bij het eerste elftal van Zwammerdam, dat overigens met 3-0 wist te winnen. Derhalve zou hij zich de tweede helft bij de dames vervoegen.

Het werd een slechte wedstrijd, die door het krachtsverschil ook nog eens saai zou worden. Hoewel Damme F-jes voetbal speelde en alles door het midden werd gespeeld, lukte het nog om te scoren. Dat gebeurde bij de eerste goal wel via een penalty. Manouk schoot in eerste instantie tegen de keeper, maar wist in de rebound nog de 0-1 te maken. Niet lang daarna wist Daisy een mooie bal in de kruising te deponeren. De wedstrijd bleef van uiterst laag niveau en tussen de 0-3 en de 0-4 door, waren de dames vooral met elkaar bezig. De ruststand was 0-4, alhoewel de scheidsrechter aanvankelijk dacht dat het al 0-6 stond.

Na rust werd er bij vlagen wat meer de zijkanten gezocht en probeerden de Zwammerdamse dames elkaar meer positief te coachen. Ook Edwin en aanhang waren inmiddels gearriveerd en zagen dat Zwammerdam VR1 de score wist uit te breiden. Uiteindelijk werd het 0-11. Voor Football Factory betekende dit een halvering van het gemiddelde aantal tegengoals in een wedstrijd. Een belangrijk aandeel daarin had de keepster van de Football Factory, die ondanks 11 tegengoals, eigenlijk de beste speelster op het veld was. Voor Zwammerdam waren de drie punten belangrijk. Wel is er een les te leren in teamspirit, want daaraan ontbrak het de eerste helft.

(Football Factory zou door de KNVB na vier forse nederlagen met 70 goals tegen naar de 5e klasse worden gezet)

Programma VR1