VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

Vrouwenteam geeft Be Fair alvast een voorpoefje

Volgende week mogen de mannen uit Damme naar Be Fair, dit weekend gaf ons vrouwenteam van de Zwammerdam-Aarlanderveen-Combinatie een kleine demonstratie van de mogelijkheden op het prachtige sportcomplex van CVV Be Fair in Waddinxveen: het werd een zevenklapper. Moe, voldaan en enigzins beduusd gingen de 12 dames na afloop even in een kringetje op het kunstgras zitten, zo moet het dus. Een mooie 1-7 overwinning met gedreven voetbal. Toch zag het deze week er niet naar uit dat we zo’n mooie middag zouden hebben en de eerste twintig minuten van de wedstrijd had het ook maar zo 2-0 voor Be Fair VR1 kunnen zijn. Waarom ging het aanvankelijk zo stroef?

Het regende afzeggingen om te beginnen, zoveel dat we maar precies elf dames overhielden en ook coach Erwin moest verstek laten gaan. Gelukkig wilde Deborah uit de C1 ons wel uit de brand helpen en werd zo de heldin van de middag. Zo gaat dat bij het vrouwenvoetbal. Wij hebben geen VR2 en ook geen VR A1 waaruit we wat talenten kunnen plukken. Ook geen Technische Commissie met een beleidsplan, we moeten het allemaal zelf doen, al improviserend en zonder de schuld te kunnen gegeven aan iets abstracts als ‘het beleid’ of ‘de communicatie’. Halverwege Waddinxveen bleken we de spelerskaarten toch ook niet te hebben, dat kan de beste overkomen. Daardoor te laat voor een goede warming-up en uiteindelijk begon de wedstrijd ook nog te laat.

De eerste 20 minuten ging het aardig gelijk op maar de beste kansen waren voor Be Fair, die dames hadden hun vizier echter niet op scherp staan en zo bleef Damme met een gelukje in de wedstrijd. Een goed lopende aanval in de 20ste minuut rondde controlerend middenveldster Veerle Peters af met een prachtig afstandschot stijf onder de lat. En vooral ook spits Anne Zuidam was zaterdagmiddag een handenbinder van formaat voor de verdediging van Be Fair: ze schot tegen de keeper aan en een paar keer net over, maar bleef vooral goed vooruit verdedigen waardoor Be Fair de bal niet meer goed weg kreeg. Rond de 40ste minuut een kleine omzetting in het veld: Kirsten van Asselt op links half en gelijk was het 0-2. De eerste bal die ze raakte ging ook al hoog in de touwen, ver buitenbereik van de keepster.

Na rust probeerde de dames door te drukken, maar uit het niets versierde Be Fair een penalty en dat werd het moment van de middag voor onze keepster Deborah van der Meer uit de C1. Een droge knal, snoei hard, maar zij hield de bal gewoon tegen, waar ieder ander de handen liever niet aan had willen warmen. En toen kantelde de wedstrijd definief in het voordeel van de Combinatie. Kim Kleijn zorgde regelmatig voor mooie passjes en in de 58ste en 65ste minuut maakte Anna Zuidam en Kirsten van Asselt 0-3 en 0-4. Daarna maakte door een vreselijk verdegingsfout Be Fair 1-4. Maar in de laatste twintig minuten kwam Be Fair er helemaal niet meer aan te pas en maakte Kirsten van Asselt haar derde doelpunt (hattrick!) van de middag en in de laatste drie minuten van de wedstrijd maakten Marjolein van der Post en Karlijn van Dorp ook nog 1-6 en 1-7.

Prachtig al die doelpunten, maar het mooie van de middag was goed opbouwend werk van achteruit (Leonie, Daisy, Fleur, Danique, Lisa). Nauwelijks lange halen naar voren, gewoon keurige drie-hoekjes in de opbouw die buitengewoon effectief werden afgerond in de buurt van het strafschopgebied. Concentratie letterlijk tot in de laatste minuut van de wedstrijd. Voetbal zoals voetbal ooit bedoeld moet zijn. Dank je wel dames, het was weer genieten. Ik ben benieuwd volgende week wat de mannen in Waddinxveen laten zien. Dat mag niet minder zijn. lijkt me.

NB: Jessica de Jong komt vanaf maandag meetrainen, we hebben een nieuw lid!!

Programma VR1