VVZwammerdam VR1

Vlagger/Correspondent Simon Oosterbeek
Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

Dames dragen rode lantaarn over

Het leek er een aantal weken geleden op dat de dames van VVZwammerdam stijf onderaan zouden eindigen. Dit ondanks een aantal knappe gelijke spelen, waaronder tegen kampioenskandidaat nummer 1 Woubrugge. Deze week wisten de dames binnen een aantal dagen een gat van 6 punten met Altior te overbruggen en op gelijke hoogte te komen, met twee wedstrijden minder gespeeld. Afgelopen zaterdag werd er comfortabel gewonnen in de uitwedstrijd, mede dankzij een ontketende Debora. Woensdagavond volgde het slot op het tweeluik met de dames uit Langeraar. Er was voldoende vertrouwen getankt om het klusje te klaren. Zoals zo vaak bleek de praktijk toch iets weerbarstiger.
20140425 rodelantaarn

Coach Richard beschikte over een selectie van 13 dames en besloot het beproefde 4-4-2 systeem te hanteren. Kim en Anne in de spits en een sterk blok op het middenveld daarachter, met Kirsten, Martine en op de zijkanten Debora en Jolande. Achterin was het slot op de deur natuurlijk Frouk, met voor zich Veerle en naast zich Jesca en Leonie. Lisa tenslotte had zich opgeofferd om het doel te bewaken, hetgeen zij met verve zou doen. Britt en Lianne begonnen op de bank. De wedstrijd stond onder de kundige leiding van de in jaren gevorderde heer Vlasveld.

Al snel bleek Altior wat meer voetbal en strijd te willen leveren dan in de vorige wedstrijd en wisten de dames van Zwammerdam elkaar wat minder goed te vinden. Desalniettemin kwamen er al snel een aantal goede kansen voor Anne en Kirsten, welke helaas niet werden benut, Niet in de laatste plaats door het in de weg staan van een goede keepster van Altior, maar ook wel door het ontbreken van scherpte. Ook Altior kwam een paar keer gevaarlijk opzetten, maar gelukkig wisten de dames met vereende krachten de aanvallen te neutraliseren. Zodoende kwam in een rommelige pot voetbal een terechte 0-0 ruststand op het bord.

De tweede helft kende een aantal omzettingen; Britt kwam er in voor Debora op de linkshalfpositie en Lianne nam de plaats van Veerle in achterin. Veerle schoof door naar het middenveld om de plaats in te nemen van Martine die in de voorhoede de plaats van de gewisselde Anne weer innam. Altior startte met een klein offensiefje, maar al snel wist Zwammerdam de weg naar voren weer te vinden. Het was Martine die met een prachtige pass diep gestuurd werd en uit een moeilijke hoek de bal hard in de touwen wist te rammen, 1-0. De ban was gebroken. De wedstrijd bleef echter rommelig en uit één van de spaarzame counters van Altior volgde de 1-1. Hierbij verschilde ondergetekende (vlagger) en scheidsrechter van mening over buitenspel. Uiteraard heeft de scheidsrechter altijd gelijk! Zwammerdam ging niet bij de pakken neerzitten en wist snel de draad op te pakken. Het was Anne die haar terugkeer binnen de lijnen verzilverde via een keurig geplaatste counter, waarbij zij de bal laag en hard voorbij de keepster schoot, 2-1!

Er volgde nog enkele goede kansen voor VVZwammerdam en Altior leek helemaal uitgespeeld. Dat was in letterlijke zin trouwens ook waar, want na het laatste fluitsignaal zat het seizoen er voor de dames van Altior definitief op. Zwammerdam heeft zich met deze overwinning van de laatste plaats gespeeld en heeft nu net als Altior 8 punten. Het verschil is echter dat de Damse dames nog twee wedstrijden hebben, waarin er punten kunnen worden gepakt. Indien er geen punten worden gepakt, zal Zwammerdam op basis van doelsaldo alsnog laatste worden. Maar lukt het de dames wel, met name tegen Nootdorp, dan kan er zelfs nog een plaats gestegen worden. (4e) Kortom; er is nog wat te halen. Daarvoor hebben de dames nog twee thuiswedstrijden; tegen de andere kampioenskandidaat Rijnvogels en Nootdorp. Komt dat zien!

De vlaggende reporter

Programma VR1