VVZwammerdam – DHC 0-4 (rust 0-1)

Lang geleden dat Damme 1 met dergelijke cijfers werd afgeschminkt. Maar DHC (opgericht in 1910) is dan ook een club met een rijke historie o.a. in het betaald voetbal, was ooit onderdeel van Xerxes/DHC (o.a. met Willem van Hanegem en Eddy Treijtel) en is in twee jaar tijd onverwacht gedegradeerd van de 1e naar de 3e klasse. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Voorzitter is de welbekende John van Zweden (de Behang Koning). Vorig seizoen haalde de club 46 spelers en dit seizoen zouden dat 36 spelers zijn. Het zal en moet weer naar boven. Dit even over de Delftse context.

Wij denken dat bekerwedstrijden een vorm is van oefenen voor de competitie en daar valt ook veel voor te zeggen natuurlijk. De eerste 20 minuten kregen we de beste kans, maar Reijer Peters kreeg de bal uit een voorzet van spits Ole Jansze niet goed genoeg op zijn linker pantoffel. Van beide kanten werd er goed verzorgd voetbal gespeeld. In de 32ste minuut kwam DHC op 0-1 na een goede aanval en vlak voor rust had Justin Bons de 1-1 kunnen afdrukken, maar de doelman ranselde bal toch nog weg. De eerste helft was meer dan prima met goed voetbal, maar vooral ook modern voetbal, … iedereen liep overal en wist daar voldoende verwarring te stichten. Zo moet het!

Na rust ging het echter van kwaad tot erger. Je hoopte op een scherpe counter tegen de verdrukking in, maar dat mocht niet zo zijn. Na de laatste drinkpauze en daarmee in de laatste 20 minuten liepen de Delftenaren uit naar een ietwat geflatteerde 0-4, maar cijfers liegen niet. We liepen letterlijk en figuurlijk in de 2e helft achter de feiten aan, waarbij doelman Jaimy Groenen weer een paar uitstekende reddingen had en erger voorkwam. Conditie? Het loslaten van onze vaste flexibele patronen van de eerste helft? De kop laten hangen? Trainer Erwin van der Zee zal daar inmiddels ook over hebben nagedacht. Neemt niet weg dat DHC hoe dan ook prima profiteerde en de lijn van hun eerste helft wel door wist te zetten.

FC IJsselmonde verloor uit bij Hillegersberg met 3- 2 en volgende week zaterdag 14 september spelen we weer thuis aan de Spoorlaan tegen Hillegersberg. De week daarna begint de competitie thuis tegen Haastrecht, die inmiddels bovenaan staat in hun bekerpoule. We hoeven ons niet te vervelen, in ieder geval.