VVZwammerdam 1 – Zwartewaal 1 (voorbeschouwing)

Vandaag, zaterdag 8 juni, de halve finale van de nacompetitie. Wie speelt volgende week de finale op neutraal terrein c.q. wie speelt 3e klasse en wie 4e klasse in seizoen 2024/2025? Wij heten de spelers en supporters van vv Zwartewaal van harte welkom op Sportpark Spoorlaan. Het dorp Zwartewaal heeft net zoveel inwoners als Zwammerdam: een kleine 2.000. Bij ons zitten daar de inwoners van de Hooge Burch (o.a. het Jostiband Orkest) bij. Zwartewaal ligt op het dubbel-eiland Voorne-Putten. Via de A4 ongeveer 70 kilometer rijden hier vandaan. Zwammerdam heette ten tijde van Romeinen ‘Nigrum Pullum’ (Zwarte Aarde) en is waarschijnlijk gesticht in het jaar 47. Zwartewaal tegen Zwarteaarde. Het kan maar zo vandaag. Het begin van een traditie? Hashtag #zwazwa

Voetbalvereniging Zwartewaal heeft zich geplaatst voor de play-offs door de laatste periode te winnen in de 4e klasse F. Ze zijn dus in vorm. In de reguliere competitie eindigde de ploeg als derde (24 13-3-8- 42 48-34). ‘s Gravendeel werd daar kampioen en die speelt vandaag thuis de andere halve finale tegen RVC’33. De beide winnaars spelen volgende week op neutraal terrein de finale. We herinneren ons dat nog van vorig seizoen waar we te gast waren bij UVS in Leiden en via een tumultueuze wedstrijd tegen s.v. Houtwijk in de 3e klasse A terecht kwamen.

Afgelopen week speelde Zwartewaal thuis in de kwarfinale tegen PPSC uit Schiedam en won met 2-0. Goed dat de trainer en wat spelers daar zijn wezen kijken. Een beter spelend PPSC wist niet tot scoren te komen en Zwartewaal ging uiterst effectief om met de schaarse kansen. Eigenlijk ook de samenvatting van ons seizoen: een sterk spelend Zwammerdam trok weer aan het kortste eind.

‘Damme’ heeft even een weekje rust gehad. Dat heeft de mannen vast goed gedaan en ze zijn vastbesloten een op zich mooi seizoen met geweldige derby’s mooi af te sluiten. Dit is al het derde achterin volgende seizoen in de nacompetitie, dus van plankenkoorts kan geen sprake zijn. Een aantal spelers heeft aangegeven na dit seizoen met selectie-voetbal te stoppen. Dus hoe dan ook komt er nog een extra toetje aan dit seizoen middels een afscheidswedstrijd.

Balsponsor is hoofdsponsor Sanidirect. Er zijn vandaag drie onafhankelijk (assistent) scheidsrechters: I.S.R. Yanover en de assistent-scheidsrechters M. van Ekelenburg en M. Vogelenzang.

Prettige en sportieve wedstrijd en a.u.b. geen #knalvuurwerk, onze buren hebben een paardenpension met o.a. getraumatiseerde paarden (vaak door vuurwerk en schietpartijen). We zijn trots op onze buren; het vraagt van onze kant enig inlevingsvermogen