Voorbeschouwing VVZ 1 – ASC 1

Vandaag, zaterdag 9 december 2023 heten wij spelers en supporters van ASC uit Oegstgeest (ruim 25.000 inwoners) van harte welkom op ons sportcomplex voor de elfde competitieronde. Sinds vorige week staan we in het linkerrijtje (7e). Eén punt achter ASC, maar zij moeten nog de gestaakte wedstrijd (scheidsrechter werd onwel) uitspelen tegen BSC’68. Als ze die winnen met 2-0 dan heeft ASC de 1e periode binnen! Maar vandaag spelen we ‘gewoon’ allebei de 3ewedstrijd van de 2e periode aan de Spoorlaan. Tevens de laatste wedstrijd van het kalenderjaar 2023 en kunnen we op weg naar de Top-2000.
De club werd op 1 juni 1892 opgericht als Leidsche Cricket- en Football-Club Ajax. Zoals de naam al aangeeft was de club aanvankelijk gesitueerd in Leiden; in 1917 verhuisde de club naar Oegstgeest, waar de club sinds 1985 ook statutair is gevestigd. In 1918 fuseerden Ajax en de op 30 augustus 1896 opgerichte LAV De Sportman en kreeg de vereniging haar huidige naam: Ajax Sportman Combinatie (ASC). Als we 1918 aanhouden dat bestaat de vereniging dus 125 jaar. Knap!
De ploeg speelde vorig jaar in de 2e klasse D (zaterdag) en degradeerde samen met Docos, TAVV en RVC’33 naar de 3e klasse A. Inmiddels voor ons, allemaal bekende namen. ASC staat momenteel 5e met vier gewonnen wedstrijden (van RKDES (1-0), RVC’33 (3-1), Zevenhoven (1-4), Koudekerk (3-0)), ….  vier gelijke spelen (bij Altior (0-0), Esto (1-1), bij Lugdunum (2-2), Soccer Boys (1-1)) en maar één nederlaag (bij TAVV met 1-0). Dat zijn klinkende cijfers.
Damme staat inmiddels in het linkerrijtje en dat is ook top. We hebben evenals ACS vier overwinningen binnen en zijn vandaag ‘compleet’, dat wil zeggen geen schorsingen en geen blessures. Maar we zien tot dusver hoe belangrijk het is een brede selectie te hebben. We kunnen niemand missen. Schorsingen en blessures zijn nu eenmaal ‘part of the deal’. De beide koplopers Aarlanderveen en Koudekerk hebben we in de laatste minuut langszij zien komen tegen onze groene trein. We kunnen in deze klasse dus van iedereen winnen, maar ook van iedereen verliezen. Zo stonden we tegen de rode lantaarndrager Zevenhoven thuis met de rust nog met 0-1 achter. Ook dat kan.
Na deze wedstrijd is er ‘de derde helft’. En die heet bij ons van oudsher het ‘Rad van Avontuur’. Na de wedstrijden bent u van derhalve van harte welkom in de kantine en u gelooft het niet: de Nieuwjaarsreceptie doen we nog dit jaar (!) op zaterdag 30 december om 16:00 uur, voor die tijd een 4×4 toernooi voor klein & groot. Fijne wedstrijd!