Voorbeschouwing #VVZLUG

Vandaag, zaterdag 11 november 2023 heten wij spelers en supporters van lvv Lugdunum uit Leiden (127.000 inw.) van harte welkom op ons sportcomplex voor de zevende competitieronde van het seizoen 2023/2024. Een seizoen waarvan de contouren langzaamaan helder worden in termen van het linker- en rechterrijtje.

Er zijn nogal wat overeenkomsten tussen de beide ploegen: spelen allebei in groen/wit, in het logo een dier (zij een kikker, wij een zwaan), staan op de plaatsen 10 en 11 met precies dezelfde cijfers: 1 wedstrijd gewonnen, 3 gelijk en 2 verloren. En allebei met 4 wedstrijden achter elkaar ongeslagen horen we toch nog bij ‘de toppers’ van klasse 3A. Wij maken meer goals, maar hebben er ook meer tegen. En we hebben allebei een verleden met de Romeinen. De naam Lugdunum (Heldere Heuvel) was een nederzetting in de buurt van Katwijk en de nederzetting hier, nu op het terrein van Ipse (Hooge Burch), heette Nigrum Pullum (Zwarte Kip: mogelijk een koet?). En allebei lagen de nederzettingen aan de Limes; de Romeinse grens (limiet). De Romeinen zaten begrijpelijkerwijs het liefst op een wat hogere en droge plek hier in het laagland. Dat is duidelijk.

De vier jaar dat wij aanwezig waren – na de degradatie – in de 4e klasse, speelden de ‘Kikkers’ gewoon stug verder in de 3e klasse en eindigde afgelopen seizoen op plek nummer 7; in het linkerrijtje dus. Onze laatste onderlinge potjes waren in het seizoen 2018/2019: in mei 2019 verloren we in de Kikkerpolder met 3-0 en in oktober 2018 verloren we thuis met 1-2. Lugdunum was toen net gedegradeerd uit de 2e klasse. Overigens is vereniging een oud-1ste klasser toen ze nog op zondag speelde. Een meer dan rijke historie die ligt van voor de 1e Wereldoorlog. Maar een formele oprichtingsdatum is niet bekend.

Zij haalden de 6 punten bij RVC’33 (3) en tegen koploper RKDES (1) thuis, TAVV (1) uit en ASC (1) thuis. Er werd alleen verloren in september van Altior en Esto. Kortom ze zijn al een poosje goed bezig. Duidelijk is dat het weer buitengewoon spannend gaat worden aan de Spoorlaan deze middag.

Damme is bijna compleet, maar moet het doen zonder Koen Woudenberg (blessure) en het lijkt erop dat trainer Erwin van der Zee dit creatief moet gaan oplossen. DJ van dienst is Jeffrey, scheidsrechter is de heer A. Hovinga en de pupil van de week is Joël. Wij wensen u een fijne wedstrijd. Onze balsponsor vanmiddag is Rijnhoek Plaza uit Bodegraven.