Voorbeschouwing VVZ – Rohda

Vandaag – zaterdag 13 mei 2023 – heten wij spelers en supporters van Rohda’76 uit Bodegraven (20.000 inwoners) van harte welkom op ons sportcomplex voor de 24e speelronde. Rohda’76 kennen we uiteraard al jaren en spreken dan ook over derby pur sang. De laatste keer dat we elkaar hebben ontmoet stonden we letterlijk samen stil  bij het veel te vroeg overlijden van Remco Havenaar op 12 augustus vorig jaar op 47-jarige leeftijd. Laten we het leven ook samen vieren, zeker vandaag!

In de 3e periode staan de beide ploegen nummer 7 en 8 met een gelijk aantal punten (9): dat betekent allebei drie wedstrijden gewonnen en verloren. De punten voorsprong die de Dammenaren cumulatief hebben is met name in de 2e periode ontstaan. Rohda’76 won deze 3e periode van WDS, Siveo’60, Stolwijk, verloor van Linschoten, VEP en van Be Fair met maar liefst 6-0. SCH’44 gaat waarschijnlijk met twee vingers in de neus, naast het Kampioenschap, ook de 3e periode naar binnen hengelen en dan wordt de 4e plek in de eindrangschikking belangrijk voor deelname aan de nacompetitie. Die kan Rohda’76 nog bereiken als Linschoten en VEP steken laten vallen. En laten die nu vandaag toevallig tegen elkaar spelen. Er vallen dus altijd ‘steken’ en duidelijk is dat de huidige nummer 4 Linschoten inmiddels bloed ruikt. En Rohda’76 heeft na ons nog GSV en SPV’81. Arjen Linstra zal zijn mannen deze worst voorhouden: Pak die 3 punten aan de Spoorlaan en we spelen nacompetitie.

Trainer Erwin van der Zee heeft heel andere problemen, noem het dilemma’s. Gaan we vandaag vol aan de bak om de 2e plaats veilig te stellen of zijn deze laatste drie wedstrijden vooral van belang om 100% fit aan de nacompetitie deel te nemen? De resultaten vallen wat tegen deze 3e periode, maar het voetbal van Damme is en blijft acceptabel, maar de jongens moeten gewoon terug naar drie doelpunten per wedstrijd. Je moet schieten, anders kun je niet scoren (Johan Cruyff). FC Perkouw speelt vandaag uit bij SPV’81 in Polsbroek.

DJ van dienst is vanzelfsprekend Jeffrey en scheidsrechter is de heer W. Bergkamp