40 extra zonnepanelen op ons dak

Vandaag 20 december zijn er 40 extra zonnepalen op het dak van ons clubgebouw ‘aan het werk’ gezet. Als vereniging zijn we bezig met de uitvoering van het energieplan ‘De Groene Club’, dat met behulp van de KNVB tot stand is gekomen. Hoe wordt de vereniging zelfvoorzienend? Qua elektriciteit moet dat inmiddels lukken. Dankzij de hulp van EKODorp hebben we nu 40 panelen extra. Er waren er al 14. Met in totaal 54 panelen is de club inmiddels zelfvoorzienend. Te meer omdat op alle essentiële plekken LED-lampen zijn geplaatst incl. de 48 lampen op Veld 2. We zijn echter nog niet ‘van het gas af’. Dat zal ook nog wel even duren, … dat hangt onder meer samen met de bouw van de MFA. Ondertussen kan er nog wel een nieuwe verwarmingsketel en een kleinere boiler worden geplaatst. Daar wordt momenteel aan gewerkt. En verder is het aan ons ondertussen de verwarming niet te hoog te zetten en het douchen te beperken tot ‘schoon is schoon’. Hopend dat we een zonnige tijd tegemoet gaan vanaf dit voorjaar. Ondertussen moet er nog het nodige geïsoleerd worden, … en vloerverwarming in de kantine zou ook super zijn. ‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’: hoe hoger de energieprijzen, hoe eerder de investeringen zijn terugverdiend. Dat dan weer wel. Met speciale dank aan de familie Van Dorp.